Sonor stämma

Imorron onsdag åker jag, M och goda vänner till denna trevliga stad. Det brukar sägas att om man är less på den här metropolen är man less på livet.  Tebaks i Sundsvall på söndagskvällen!

 

Jag sliter med min filmlista. Det är viktigt att det blir rätt. Nu har jag i alla fall graderat de 26 - 30 bästa filmer som har gjorts efter 1959. Verkligen ingen lätt uppgift.

 

Nr

Film

År

30.

De Misstänkta (Kevin Spacey)

1995

29.

The big Lebowski  (Bröderna Cohen)

1998

28.

Snatch (Ritchie, Brad Pitt)

2000

27.

Heat (DeNiro, Pacino)

1990

26.

Pulp Fiction (Tarantino)

1994

 

 

På tundran har vi sol och nästan blå himmel, cirka 20 grader. I Sundsvall är det nästan  alltid sol - på ett eller annat sätt! Ha det så bra, så länge, hälsar L med sin sonoro stämma. Nåja - jag har ju inga problem med att spetsa till saker och ting en aning!


En faldigt hurra

Ett en faldigt hurra för mig idag, eftersom jag fyller år. Hurra! Särskrivning funkar all tid!

Delar av släkten kommer på besök ikväll, och närvarar gör även min vän Stolly m.fl. Med tanke på gruppens genomsnittsålder, lär dryckenskapen hålla sig på låg nivå! Men man vet aldrig!

 

Päronträdet verkar ha överlevt vintern. Meddelas f.ö. endast på detta sätt!

 

Blommar har satts ut på altanen. Nyplockade vitsippor pryder borden.

 

Mamma är klen, sedan några dagar. Barnbarnet frodas.

 


Bästa filmer före 1960

Med viss möda har jag fått till topplistan på bästa filmer före 1960. Det var inte så lätt som jag trodde.

Orson Wells har gjort flera till bra. Samma/lika för Alfred Hitchcock. Kurosawas (7 samurajerna) har jag bara sett en gång - tror jag. Kanske borde den ändå platsat på top 10.

Vittorio de Sicas, Cykeltjuven från 1948 likaså.

Men ett val måste göras Och det här är mitt!

Nr

Film

År

10.

Diktatorn (Charlie Chaplin, Paulette Goddard)

1940

9.

12 edsvurna män (Lumet, Fonda, Cobb, Balsam)

1957

8.

Fönster åt gården (Hitchcock, J Stewart, G Kelly)

1954

7.

Casablanca (H Bogart, I Bergman)

1942

6.

Bron över floden Kwai (A Guinness, W Holden)

1957

5.

Det 7:e inseglet (Bergman)

1957

4.

Den tredje mannen (Orson Wells, Joseph Cotton)

1949

3.

Sheriffen (Gary Cooper, Grace Kelly)

1952

2.

Singing in the rain (Gene Kelly)

1952

1.

I hetaste laget (J Lemmon, T Curtis, M Monroe)

1959


Mycket nöje!

Söndag

Jag har inte fått till filmlistorna.
Imorron - måndag, hoppas jag!
Det är mycket nu!

Community

På torsdag kommer jag att berätta om bra filmer, som gjordes före 1960.

I ett därpå kommande inlägg kommer jag att föreslå några nyare filmer jag gillar.

Sen ska jag sammanfatta läget och avsluta bloggen. I bästa fall har jag då, någon ny kommunikationsform, eller heter det community, att erbjuda.

I Sundsvall har våren gjort halt. Bara 7 grader - och igår - snöade det lite grand!

Gifflarna Sundsvall överträffade sig själva igår - genom att besegra Ljungskile med klara 3-0.
Vädret var kylslaget, kring tre plusgrader. Efter bevittnat tournerspelet återvände jag till grottan med lätt till måttliga köldskador.