Moderat girigpolitik

Förändringarna i Sverige började med Göran Persson, när han fick storhetsvansinne, blev herrgårdsägare, och högersosse. Svenska folkets (i alla fall stora delar) av såg nog inte så stor skillnad mellan högersossarna och högerpartiet moderaterna. Till saken hör nog också att den aktivaste generationen (upp till medelåldern 45 år) är mer individualistiska än den äldre generationen, vilket också bäddade för moderaterna.

Det borde vara möjligt att kunna kombinera ökad individuellt frihet med kollektiva rättigheter.

Jag menar att ett företag som hela tiden har massor av bemanningspersonal inhyrd, borde kunna tills vidare anställa fler. Det ger fler rättigheter till individ och även kollektivet, och minskar inte lönsamheten för företaget.

Är det inte bättre att höja nivåerna i arbetslöshetsförsäkringen, än att ge överklassen lägre skatt. Dom har ju redan pengar. Mer pengar till dom som inte har så mycket, ökar köpkraften (bnp).

Varför ska långtidsarbetslösa förnedras av giriga jobbcoacher, är det inte bättre att satsa på utbildning!

Är det rimligt att fattigpensionärerna ska betala mer i skatt än den som jobbar? Jag tycker inte det, jag vet inte något annat land som har det så! Det borde vara lätt att korrigera.

Jag tycker inte heller att döende människor, som inte uppfyller vissa försäkringsvillkor,  ska hänvisas till arbetsförmedlingen, om dom inte har för avsikt att dö, inom kort. Reglerna kan hur lätt som helst skrivas om. Varför tillåts moderaterna trakassera människor på det sättet.

Det går att göra annat i f.d. välfärdslandet Sverige, men viljan finns inte hos nuvarande regering. Dom har fullt upp med att berika sig själva och sina kärnväljare, den besuttna överklassen. Småfolket är lurat igen. Tyvärr

De blå khmererna - Moderata samlingspartiet

Det är kallt på tundran. Kring 20 kylgrader på morgonen. Det blir lite varmare på dagen, och just idag hade vi sol från blå himmel, kring tolv grader kallt mitt på dagen. Fjällkänslan utbredde sig!

Det finns grader och nyanser i himmel/helvete (antar jag). Det är oroligt i Nordafrika. Kadaffi eller är det Gadaffi,  litar man inte på i vanliga fall heller, ännu mindre nu! Utrikesminister Carl Bildt, har man ju inga förhoppningar som helst på - i sitt ämbete. Han lallar runt och vill att allting ska vara stabilt. Törs man fråga, för vem! Han tar i alla fall inte parti för småfolket, där nere (heller).

Vi har den regering vi förtjänar. Det pågår en gigantisk förmögenhetsöverföring till överklassen. De sjuka, arbetslösa, socialfallen och fattigpensionärerna betalar kalaset.

Vi har blivit pålurade ett nytt pensionssystem, som ger väsentligt lägre förmåner än ATP. Det är inte bara moderaternas fel, men dom tackar och tar emot.

Dom sjuka och arbetslösa, får lägre ersättning, och som bonus ska dom förnedras av Maud Olofsson coacher, som kostar statskassan (dvs du och jag) 3 miljader/år - och inte uträttar ett skit (mer än att hova in storkovan i konsultarvode)!

Antalet fattiga barn ökar.

Arbetslösheten ligger på en stadigt hög nivå, vilket pressar ner lönerna och göder bemanningsföretagen.

Vi betalar ockerpriser för el. Olofsson skiter i det, och gaggar om treglasfönster, i stället för att ta i problemet, som är kostnadsfördelningsmodellen. SJ funkar inte (men det är inte bara Maud Olofsson fel). Postverket är borta. Vi har fått många Apotek i städerna och ännu färre på landsbygden. Grattis till avregleringen. Billigare mediciner kan vi glömma, och Indien får ta miljöförstörningen.

Bilprovningen är avreglerad. Varför? Det blir inte fler kontrollstationer på landet i alla fall.

Bankerna gör storvinster och fördelar bonusar, som om finanskrisen 2 aldrig inträffat.

Näringlivschefernas bonusar, passerar girighetens absoluta smärgräns (sett med småfolkets perspektiv).

Är det nån som förstår vad statsministern säger? Han lägger ut en veritabel bombmatta av ord, och vägrar lämna besked, och när han säger nåt, och citeras, går hans lobbyister ut med mörkläggning, trots att han bara bekläs med det han sagt. Jag menar nu självmålet med påståendet att hyresrätter inte funkar i Stockholms innerstad.

Är det nån som förstår vad finansminister Anders Borg säger? Han lägger också ut en veritabel bombmatta av ord, där man kan tolka vad man vill. Det är verkligen inte Anders Borgs förtjänst att vi inte har bra ekonomi, snarare såssarnas!

Den nygamla moderaterna som säger sig vara det nya arbetarpartiet, är det lika lite som de röda khmererna var folkets företrädare i Kambodja.


Avrundning

Jag kommer att lägga ner denna blogg i slutet av februari.

Egentligen startade jag den som abstinens, "fortsättning"  till min tidigare blogg (som jag heller inte fick någon ordning på). Den var spretig i sin form, det blev vad det blev.

Min nya blogg d.v.s. denna, fick aldrig någon bärande idé. Jag fortsatte på samma sätt. Dagbok och, när andan föll på - hätska utfall mot den moderata klasspolitiken. Vem vill läsa om det? Målgruppen är i minskande - tror jag!

Min nya blogg skiljer sig alltså inte nämnvärt mot den gamla bloggen, mer än att inläggen är mer sporadiska.

Det är dags att avrunda - men inte riktigt än. Facebook vet jag inte mycket om, twitter ännu mindre. Vi får se vad det blir. Någon kommunikation lär jag väl kunna unna mig framöver! Återkommer i ärendet.

Peak i Sundsvall

Det är lite surt att jag har 10 ggr fler besökare på min tidigare blogg, som jag lämnade för dryga året sedan.

Nu är det vinter på tundran, tolv grader kallt med nyfallen snö. I morse var vi helt insnöade, på alla sätt. Ingen morgontidning kunde levereras. Det är trist.


Vi kunde inte ens smita ut på baksidan. Vinden hade piskat upp en snövall, även där.


Eftersom vi bara haft två vintrar i rad, på femton försök, känns det fortfarande exotiskt med vinter. Även om kyla/snö är självklarheter på vår breddgrad, vintertid.


Jag har fått ett par filttofflor av märket Peak Performance, av M, pensionärsvarning på det, men det visar sig att även yngre personer (i 20-30 ås åldern) känner tillfredsställelse genom bärandet av dessa tossar.

Jag har försökt lära mig med om Excel. Det går så där, inte bra, men kanske något kan läras. Jag har köpt en Sony Ericsson C905 av JC fr Norrtälje, som jag tänkte M kunde vilja ha. Det är aningen tung. Vi får se hur vi fördelar resurserna framöver.

 

Natti och alltihopa!


Latmasksamtal

Det var en gång en blogg. I någon mening var den inte, snarare är - eftersom den existerar fortfarande. Den har det föga fantasifulla namnet:

latmasksamtal.blogg.se.

Det skrivs visserligen inga inlägg där, och det har inte gjorts sedan den 2 december 2009.

När det inte längre skrevs på bloggen (latmasksamtal) skrivs det i stället i en ny blogg. I vad mån den nyare bloggen har något fantasifullt namn - än den föregående, överlåter jag till er - kära läsare - att ta ställning. Bloggens beteckning är i alla fall:

sundsvall.webblogg.se

Jag ska inte säga att det underligt, men något märkligt är det ändå. Framgångstipset - om man med framgång menar många besökare - tycks vara att skapa en blogg, efter ett tag sluta skriva. Besökarna störmmar till, i prati och minut. Alla är nöjda och glada.

Den blogg som stilla avsomnat, men som finns kvar på nätet, har vissa dagar 10 ggr fler besökare, många dagar, dubbelt och tredubbelt - än den nyare bloggen, som i alla fall levererar 1-2 inlägg i veckan.

Är det inte konstigt - säg!

Om inte förkylningen sänker mig helt, gör jag en snabbis till Stockholm imorron onsdag. 50/50-läge för det!

Bilbesiktning

Småfåglarna runt radhuset är ovanligt frodiga, men det kan man inte på denna bilden iofs. Nötter och fågelfrön av olika slag gör talgoxen, blåmesen och nötväckan på gott humör.

Det är vinter på tundran, åter igen kallare, kring 7 - just nu!

 

Bilen gick igenom den årliga besiktningen, det är jag glad för.  För första gången kontrollerades den av en kvinnlig mekaniker. Det är kul. Könsrollerna förändras.

 

Jag är mindre glad över min förkylning, som jag sannolikt fått av M.

 


Sticksjön Sundsvall

Det är fortfarande vinter på tundran. Sympatisk sådan. Kring noll. Sol från blå himmel. Det kan vi stå ut med!

 

Vinterbild kring Sticksjön.

 


Solen reflekteras på den vita snön.


Kan det bli bättre än så här!


M är och har varit förkyld och nu är jag det också. Det är sådana smällar man får ta. Det kostar på att ligga på topp.


IKEA mysteriet


Jag tycker att Ingvar Kamprad - som förefaller äga IKEA - bör skatta i Sverige. Han borde undvika avancerad skatteplanering - i syfte att undgå beskattning i Sverige. Den strider mot den image han sannolikt vill ses som symbol för, inte minst svenskheten.

Han vill förknippas - som det får antas - med det strävsamma, ärliga, uppriktiga, sparsamma, sinnebilden av folkhems-Sverige. 

Nu måste han välja väg.

Väljer han den breda, kapitalistiska vägen, den giriga får han betala priset, och gråter säkert hela vägen till stiftelsen i Vaduz (Liechtenstein).

Om man vill vara "helgon" kostar det. Girigbukarna blir sällan helgon. Jag tror inte så många längre tror på den image som Kamprad med omsorg planterat, för att dölja sina verkliga avsikter (alla pengar med så låg skatt som möjligt till sig själv).

Nån trög smålänning är han inte, och har aldrig varit.