Luciatåg

Som den regelbundne läsaren känner till, åker luciatåget fram på första advent. Så även i år.


Jag har märkt en förflackning i traditionerna, som jag måste ta itu med. Några av grannarna tänder adventsstjärnor och hänger upp allehanda julföremål, före första advent. Så kan vi inte ha det!

Barnen med flickvänner var hemma på söndagsmiddag. På menyn fanns tacos med olika tillbehör. Som efterrätt fick, dom som ville maränger, banan och glass. Kaffe också!

Det är kallt på tundran. Kvicksilvret når nästan 15 kylgrader. Bistert! Men inne är det varmt och gott.

Natti!


Nyliberalism

Om man ser till antalet besökare på min blogg, är den väl inte top of the crown - typ! Det är ungefär samma/lika besökssiffror varje dag, men ibland blir det ett skutt. Som idag! Och då tänker jag att det kanske beror på någon osedvanligt klok tanke, som jag förmedlat. Men så är det nog inte! Jag ser inga samband mellan förmedlade tankar och besök!

Givetvis är vi konnosörer, kultur är fint, och var ska sleven vara - om inte i grytan! På paradplats måste man visa detta konstverk! Utan ost, blir det...........


Man styr inte över sina minnen. Tänk på det.

 

Om vi ska hålla bankerna om ryggen - när dom spekulerat bort mina pengar, som dom gjort två gånger på 20 år -  borde vi skapa två slags banker. Dels dom banker som sköter betalningsförmedlingarna och tar hand om min lön. Sen får det - om några vill det - finnas banker som spekulerar med andras pengar - det har jag ingen uppfattning om, så länge det inte är mina pengar, som det spekuleras om. När dom spekulerat bort sitt kapital, får dom stå sitt eget kast. Guldkalven staten har stängt sin akutmottagning för charlataner och övriga sol- och vårare! Den "friska" bankverksamheten" kan fortsätta som vanligt, som den gjort i flera hundra år.

 

Boven i dramat är filmskådisen och presidenten Ronald Reagan och för 20 år sedan, släppte alla avregleringar för världens då största ekonomi (USA) - och även vi/Sverige fick vår del av nyliberalismen. Den hade jag gärna varit utan, och inte har vi hämtat oss från den än!

 

Med min enkla bankuppdelning behöver inte staten längre rädda korrupta spekulanter, som säger sig värna andra intressen (fast dom egentligen värnar sitt eget).

 

Vi/medelunderklassen vill väl inte bli blåsta en tredje gång. Eller?



Vinter på tundran

Det är full vinter på tundran. Elva grader kallt imorse. Nästan lika kallt nu, kring halvsex.


Vi har satt ut mat till småfåglarna. Det får bli en tillfällig ställning, till att börja med.


Jordnötter (5kg) och solrosfrö (8 kg) i storförpackning.


Resorb

Min favoritfåtölj. Här sitter jag och tittar på TV. Alldeles för ofta. Dock mindre och mindre på TV4. Det är näst intill omöjligt att kolla söndagsfilmen. Vem vill ha en paus på 22 minuter, mitt i filmen?

Tavlan till vänster vann jag på ett konstlotteri på jobbet i borjan av 90-talet. Den var då värd kring 3.000 kr. Nån som har någon aning om vad det är, och ev värde?

Igår hälsade vi på mamma, Hon var klen när vi kom, men med resorb, rikligt med övrig vätska, och sen stekt bacon med morotsstuvning och potatis - piggnade hon på sig.

 

J2 och J hemma på söndagsmiddag, kycklinggryta, ris, sallad och julmust. Till helgen kommer globetrottrarna (J1 och I) hem, efter tre veckor på Filippinerna.

 

Det är lugnt i politiken. Såssarna har väl sitt, och alliansen fortsätter med sin statskupp i det tysta. Statskuppen består i att ta från dom fattiga och ge till dom rika, samt sälja bort så mycket statlig egendom (alltså delvis min) som möjligt. Utan motvikten staten blir det lättare att genomdriva de marknadsliberala regler som moderaterna vill ha. Men det har väl du - kära läsare - redan förstått!

 

Nu ska jag plåga mig med Beck i TV4 - trots allt. Sen blir det sängen. Frid!



Bokmal

Jag kan ju inte direkt påstå att jag numera är någon bokmal. Trots det, har vi några böcker kvar i radhusets irrgångar.

Den lilla laptoppen i mitten finns bara med som utfyllnad! Däremot är dalahästen är inte någon utfyllnad!




Frid, säger jag! Dags för sängen!


Esse

Vintern håller sig kvar på tundran. Då är i jag i mitt esse i köket. Jag har inget emot att laga mat, men jag lagar helst mat, där det finns marginaler, gärna grytor, steka en biff kan jag också göra. På bilden finns råvaror (dock inte alla)  till två middagar, men det kanske jag inte behöver förklara!

Jag har ett spännande fiskgryteprojekt på gång till imorron fredag!


Coca Cola har ännu inte trängt ut den svenska julmusten, även om CC storsatsar på massiv reklam.

Sista fjorton dagarna har jag - på något sätt - gått i ide. Även om jag inte direkt pigg som en lärka lämnade den varma sängen kring sju, var jag som regel uppe med tuppen. Nu blir det gärna nån sovtimme till. Det känns inte som bra använd tid - om jag säger så! Inte känner man sig piggare heller! Visserligen var jag i Stockholm igår, och då tvingades jag kliva upp, redan kvart över sex. Men det funkade det med, dock sovmorron igen, idag - torsdag.

 

I övrigt inte så mycket. Kungens eskapader är redan uttjatade. De ledande politikerna håller sig undan. Det är precis som vanligt! Jag har redan skrivat om pensionsbluffen (nya pensionssystemet). Det är redan sämre för oss femtitalister. Men 27-åringen, ligger sämre till. Hans/hennes ålderspension lär ligga kring 48% av slutlönen. Grattis - och lycka till. Vi har dom politiker vi förtjänar.

 

Är det inte dags för payback till folket snart? Vi har räddat bankerna 2 ggr på kort tid, vi har räddat IT (bubblan) med skattemedel. Nästa bubbla är fastighetsmarknaden. Då får jag (och övrigt småfolk) rädda kapitalet igen. Grattis - och lycka till, säger jag till mig själv (och övriga som känner sig delaktiga).


Ökenvandring

Vinterbild från tundran. Minus tolv imorse.


Gifflarna förlorade första kvalmatchen mot Gefle, med 1-0. Det var en kylslagen tillställning och inte blev man varmare av spelet och den bittra förlusten.


På söndag avgörs det, då möter vi Gefle på Strömvallen. Håll alla tummar som finns för Gif Sundsvall.


Solen färgar "storskogen" i guld. Bilden gör tyvärr inte motivet rättvisa.

 

Dom långa knivarnas natt har börjat i såssepartiet. Till det ska adderas en ökenvandring som också blir smärtsam. Det verkar långt till 45% av rösterna i nästa val. Kring 30 känns troligare, om man ska tro nåt - just idag. Något måste göras efter den smärtsamma valförlusten. Själv tycker jag väl kanske att politiken, visionerna och prioriteringarna först borde fastställas - och sen kan dom bemanna dom ledande posterna i partiet. Sahlin, Östros, Ahlin och Baylan är dock helt chanslösa för omval.

Helgen blir lugn - tror jag.


Naken präst

Nu är det vinter på tundran. Vädervarning (klass 2) längs norrlandskusten. Det innebär snö, kring 2 dm och blåst. Inte så kul. Burr sa kasper, när han såg en naken präst.


Jag har sorg. Måste slänga mina gamla jeans, nu när dom är som skönast. Dom är tunna och söndriga, men med härlig (d.v.s. obefintlig) passform som passar min kropp i förfall. Det är hårt! Läsaren med falkblick ser hålen i baken.


Ikväll kvalar Gif Sundsall till fotbollsallsvenskan. Dom möter Gefle. Det lär fortsätta snöa. De gäller att vara påpälsad om man - mot bättre vetaande och omdöme - beger sig till IP 18.40. Matchen visas nämligen på dumburken, vilket onekligen lockar den late! Fortfarande två minus och snö, kring fem!

Moderat beklagande av upplevelse

Moderaterna gör allt för att flytta fokus, dom har skapat nya begrepp, egentligen ett nytt språk.

När Sofia Arkelsten kommenterar sin mutresa till Frankrike säger hon. Hon beklagar att mutresan upplevs på ett negativt sätt. Det tror fán det. Menar hon på fullaste allvar att vi/allmänheten är dumma i huvudet. Hon kan skita i vad vi upplever. Bättre är väl att tala om hur hon upplever det. Att åka på en mutresa till Frankrike, som betalas av oljebolaget SHELL, när hon samtidigt är moderaternas miljötalesperson. Tycker hon att det verkar juste och ojävigt? I så fall - är det hon som saknar hästar i stallet, oavsett om hon har några upplevelser eller inte!

Om sjukförsäkringen brukar Reinfeldt säga. Att han beklagar att människor upplever att försäkringen är omänsklig, i meningen att vissa döende människor, som inte har för avsikt att dö jättesnabbt, ska söka jobb på Arbetsförmedlingen, innan dom slutligen avlider. Reinfeldt kan fullständigt skita i hur jag upplever försäkringen. Han ska i stället förklara varför reglerna är som dom är, som moderaterna beslutat. Det tycker jag att man kan begära av en statsminister.

Svek

Det är rent ut sagt märkligt:

  • Så fort moderatalliansen hamnar i blåsväder, t.ex. genom Sofia Arkelstens mutresor mm. Då dröjer det inte mer än en dag, så är Mona Sahlin på löpet för något skitsak, som besök på tennismatch. Det är häpnadsväckande. Det märks att alliansen äger 90% av media (exkl. public service). Moderaterna tillåts flytta fokus, bort från det egna besvärliga till annat - och givetvis ska Mona Sahlin kläs i säck och aska. Hur kan detta tillåtas? Hur blev det med återställaren av sjukförsäkringen som Reinfeldt, med den "den ledsna hunden" blicken - så fint och statsmannamässigt lovade lovade till måndagen efter valet. Inget naturligtvis. Delar av svenska folket åkte på en rejäl moderatblåsning. Grattis!
  • I Sundsvall gick såssarna, kommunisterna och miljöpartiet till val i en gemensam valplattform, efter att ha samregerat i fyra år. Efter valet hoppar miljöpartiet, hux flux över till nya "lekkamrater" alliansen och tar över i kommunen. Som en blixt från klar himmel. En röst på MP blev alltså en röst på moderaterna. Hoppsan! Med sådana vänner behöver man inga fiender. Grattis och lycka till - säger jag!

Moderata mutkolvar styr Sverige

Inget åtal för Sofia Arkelstens mutresor och billån. Man kan ju fråga sig när muta, jäv och bestickning uppstår? Enligt åklagaren ska det vara tråkigt reseprogram, då är det inte muta! Det låter helt orimligt, själva grejen med resan är ju att hon ska påverkas, vilket hon också gjort, enligt riksdagsreferat. Att som miljötalesperson låta sig bjudas av oljebolaget, SHELL - det låter helt sanslöst, omdömeslöst och korkat, om man vill inge förtroende för sin politik!

Själv kan jag bara be att få anmäla mig till någon tråkigt mutresa, helst till Västindien, Azorerna eller någonstans i Indiska oceanen.

Carl Bilds eskapader ska vi ju inte bara prata om. Lundin oil - typ. Där kan vi inte gjuta olja på vågorna!

Jag vill också ha en mutlägenhet i centrala Stockholm, som nya socialförsäkringsminister Ulf Kristensson har fått. Han har fått en mutlägenhet vid  Kungsholmstorg. Där kan jag också tänka mig att ha en övernattningslya.

Det är bara att lyckönska svenska folket till valet av våra modera mutkolvar - som vi får dras med i fyra år till (minst). Trängseln är stor runt "köttgrytorna". Där slår man sig inte in.