Vintergaloscher och mutkolvar

Sju grader kallt imorse. Regn under eftermiddagen. Nu när klockan går mot elva (på kvällen) är det tre plus. Slut på väderleksrapporten. Plommonträdet ser ut att frysa!

Granloholm /strax väster om Sundsvall/ ligger högt, ett par hundra meter över havet. Detta är en bild västerut, mot den vackra Selångersdalen!

Sticksjön fryser på! På andra sidan sjön ligger ett nyvare villaområde, med flådiga villor. Där bor inte vi!

Idag åkte vintergaloscherna på. Det är lika bra att vara förberedd på den första is- och snöhalkan.

Det blev engelsk lunch idag. Kryddiga korvar, som jag stekte på lite grand och broccoligratäng som fanns kvar från en tidigare middag. För bildens skull fick jag skära upp en tomat. Den fanns inte med från början. Måltidsdryck, kaffe med mjölk!

Riksförbundet hem och skola samlar - via ett telemarketeringföretag - in pengar till verksamheten, där endast 20% går till förbundet och inget till lokalavdelningarna. Är det nån som är förvånad?

Sofia Arkelsten - moderaterna f. miljötalesman och nu paritisekreterare - lät sig 2008 bjudas på en mutresa till Frankrike! Vem bjöd? Givetvis Shell! Är det nån som är förvånad? Reinfeldt tycker givetvis att det är helt okej och säger samtidigt att regeringen inte gillar mutor. Givetvis dubbla budskap i vanlig ordning. Säger ett, gör ett annat!

Det är mycket business i Sverige nu. Det var inte bättre förr - men det är nog sämre nu!

Högfärdshosta, torks och getmese

Jag har varit lätt förkyld en vecka. Och eftersom jag är man, kan detta tillstånd jämställas med en medelsvår till svår förlossning. Tack och lov är förlossningen bättre idag, även om det förefinns lite torrhosta ibland, det liknar högfärdshosta, hur nu den låter?

Det ser lite fruset ut nu. Vi har toppat med nio minus en dag i förra veckan. Idag dock fint höstväder, med sol på blå himmel och milda +5, ingen vind.

Våran diskmaskin, slutade funka för två veckor sen! Det är inte så kul.

Man kan lätt misstänka att det blivit stopp i silen, men det trodde vi ändå inte, eftersom vi rengjort den i parti och minut, men den ville ändå inte pumpa ut vattnet.

Vi började fundera på att köpa en ny. Å ena sidan, men hur passar den vi väljer då in i det nya kökskonceptet som vi sliter med sedan fem år tillbaka. Ångesten frodas. Att fatta snabba beslut, kan vara jobbigt.

Efter fjorton dagar pratar vi med svåger som säger att det är ovanligt att diskmaskinspumpar går sönder.  Han tar fram en ritning,och säger skruva på skruven klockan elva och ta loss luckan, kolla om det sitter något skräp där, snurra på "vingarna" för att se att dom går runt - sen är det sannolikt klart, sa han!

Vi - dvs M gjorde - som han sa, jag supportade med verktyg (torks). Det gick hur bra som helst. Diskmaskinen är som ny. Nu behöver vi inte stressa med kökskonceptet. Det får värka fram det som ska "födas"!

Att följa ritningar är inte så lätt, dock lättare om man får hjälp på vägen!

Även höstkänsla runt Sticksjön. Is är på väg att bildas.

Jag fick också tips om hur man lätt blir kvitt sin förkylning, dock krävs digitaldialektkunskaper.

När förkylningen ska fördrivas, tar men helt enkelt ett hårt bröd och breder på ett lager getmese (messmör), äter smörgåsen. Sen väntar man bara tills förkylningen gett med sig ("getmese").


Ofarlig?

Det sitter två tonårsgrabbar på en bänk utanför ICA-ettan i Granloholm. När jag passerar bänken på väg in i butiken, frågar den modigare av dom två, om jag vill köpa cigaretter åt dom. Som en parantes kan nämnas att cigarett även kan stavas cigarrett. Allt enligt SAOL.

Jag svarar vänligt men bestämt - nej.

Man kan ju undra varför dom frågar just mig! För dagen var jag iförd, svarta skor, svart skinnpaj, svart tröja, vit tshirt, svart mössa och svarta handskar. Kanske trodde ynglingarna att det var större chans till framgång hos mig, jämfört med förfrågan till medelålders man i byråkratkläder! Inte vet jag. Eller så ser jag helt enkelt ofarlig ut, vilket kan vara en tillgång i vissa situationer och givetvis en belastning i en annan!

Åh en sån dag

Om man vill resa från Sundsvall till Stockholm ärnog tåg ett rimligt alternativ. Anslutning till tåget, från bostaden, fungerar ibland. Tågtaxin ska hämta 30 minuter före avgång fr. centralen. Det funkar så där - tycker jag, jag har erfarenhet. Det finns inte särskilt mycket marginal för förseningar. Ibland är taxin så sen att dom kör (nästan upp) på perrongen. Denna gången var taxin bara 8 minuter sen, vilket med mina referenser var helt okej. I god ordning kunde jag ansluta till SJ avgång 08.08.

På tåget fick jag en "tvåa" helt för mig själv, vilket är ren lyx. Då kan man - utan hänsynstaganden - dricka kaffe och titta på datorn och/eller lyssna på radion.



Klockan hängde jag av mig den 15 juli. Men när jag reser fyller den sin funktion. Den observante betraktaren ser givetvis att datumet inte är korrekt.



Jag avverkar mitt möte, pratar med JC som är förkyld, kommer överens med honom om att träffas i gamla stan, kring fem. Jag går sakta genom stan. Drottningatan söderut. Ser en bankomat, inser att jag behöver ta ut pengar. Gör det. Får mina pengar och kvitto. Jag tittar på kontoutdraget och känner inte igen uttagen alls egentligen. Saldot indikerar 1.553 kr. Min egen känsla var väl att de skulle finnas 10 ggr mer på kontot. Inser att kontot är kapat.

Jag ringer till M och ber henne kolla numret för att spärra kontot. M är förstående, tar fram numret, jag ringer till spärrservice, pratar med Peter, som är cool. Jag framför mitt ärende. Han lyssnar. Jag förmedlar saken - och vi kollar saldo och uttagsposter. Han säger att han inte kan tala om hur det ser ut på mitt lönekonto (banksekretess), men genom sin kommunikation förstår jag att det inte helt förhåller sig som jag tror.




Vi kommer överens om att jag ska uppsöka närmaste bankomat för att ta ut ett nytt kontoutdrag. Jag gör det. Det nya kontoutdraget visar - det som borde visas. Jag ringer till Peter på spärrservice, som säger att jag sannolikt fått den föregående kundens kontoutdrag, när jag tog ut mina pengar. Märkligt tycker jag (hur är det överhuvudtaget möjligt?) - men är glad ändå. Jag slipper en massa kommande bekymmer. Så kan det gå, när haspen är på!

Nåt helt annat. Nu är det dags att boka julbord! i vart fall enligt DN. Julbord före jul är nästan värdelöst, tycker jag.



Efter bankomatsincidenten går jag sakta söderut på Drottninggatan och hamnar  hastigt och lustigt rakt tillbaka på 80-talet. I en skivbutik strax före Rosenbad kör Adolpson och Falk en minimalistisk "konsert" för cirka 75 själar. Man känner igen - kontrollen blinkar blå, som är en riktigt bra syntlåt från 1981. Eftersom jag var positivt inställd till den dagliga livsföringen kändes det alldeles utmärkt att lyssna på dessa syntikoner några minuter.

Jag drar mig sen söderut för att träffa JC, vi käkar och dricker två lättöl. Sen går jag mot Centralen, tar  Arlandaexpressen till Arlanda, och sen flighten 22.35 till Midlanda. Strax före tolv sätter jag nyckeln i huslåset. Därefter tandborstning, sömn.

Åh en sån dag!

Inne eller ute 101010 ?

Årstidsväxlingarna manifesteras genom plommonträdet. Nu är det höst på tajgan, men väldigt fint höstväder med cirka 10 grader och sol (ibland).


Färgprakten är bedövande.


Om stadsdelen Granloholm kan man läsa  om på wikipedia. Jag har skrivit delar av texten, ska lägga till årets valresultatet. Det är villor och radhus, men det finns även några "höghus", dock inte så höga, kring 8 våningar som max.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Granloholm


Idag har vi ätit tacos. Det är gott. M kockade och jag hantlangade. Fina paprikafärger.


Hörde att svart och smala jeans (nedre delen) är hype nu. Det innebär att jag just nu, är mer inne än ute.

 

Idag är det 2010-10-10. Allt är fint här. Ha en fortsatt trevlig söndagskväll. Nu blir det Svinarp på dumburken.

 

Ha det bäst!


Samtalo på Invito

Inget nobelpris i år heller. Attans! Det är bara att jobba på och hoppas på det bästa 2011.

Änderna simmar lugnt i ankdammen (Sticksjön).


Mustiga färger har vi gott om. Vy över skogen bakom Sticksjön.

Inte mycket finns att förtälja. Har nätverkat en del i veckan, blev t.o.m. bjuden på lunch på den fina krogen Invito i Sundsvall. www.invitobar.se/sundsvall

Kanske finns nåt kortare påhugg för mig. Jag som alltid pratat varmt om konsulter. Vilken ödets ironi.

Hälsade på mamma igår. Hon blir sämre och sämre, men flytta går inte. Nu är i all fall taket fixat på huset. Ny plåt på.

M och barnen med fästmöar mår bra. Hemmafrun också!

"Stockholmare är smartare än lantisar"

Den här bilden tog jag häromkvällen. Det är höst, men fortfarande rätt varmt, även om vi har haft några frostnätter


Färggrann husvägg.


Det börjar hösta till sig, även runt Sticksjön.

Moderaterna förnekar sig aldrig. Det verkar vara rena sandlådan kring valet av nya talmän. Det blåa laget tycker inte att oppositionen ska opponera, och ev. låta Sverigedemokraterna fälla avgörande. Däremot kan han (självklart) låta Sverigedemokraterna få fälla avgörande om dom röstar rätt d.v.s. på högerlaget. Törs man underdånigst fråga - vari skillanden består i?

Oavsett lär Sverigedemokraterna med aktivt eller passivt stöd avgöra vem som för talman - oavsett vad högeryttern Fredrik Reinfeldt tycker. Givetvis valde det svarta laget att stödja det mörkblå.

Jag såg också nya moderata säckgänget, gruppledare Kinberg och partisekreterare Arkelsten i TV-soffan hos KG Bergström imorse.  KG ställde besvärliga frågor och var allmänt grinig. Jag förbigår deras insats med tystnad. Pinsamt! Kinberg var f.ö. dåren som för några år sedan sa att Stockholmarna var smartare än lantisarna. Fán trot! Lycka till med förtroendeuppdragen!