Bygga dator

Idag har jag byggt en dator. Det kan tyckas lite märkvärdigt, men det är faktiskt sant. Före jul gick J2 och jag igenom vilka komponter och vilken standard som gäller. Allt passar inte till allt, men utifrån låda och övrig kravspec, kan till och med en amatör som jag klara av det. Så här ser det färdiga bygget ut, skyddsplåten saknas dock.



Så här började vi (nästan). Först plockade vi ut de gamla komponenterna. Själva bygget tog 1 timme och 45 minuter.


Installation av operativ, drivrutiner och övrig programvara, tog ungefär lika lång tid. På tre och en halv timme har man alltså en ny dator, om man köpt rätt komponenter och satt ihop skrotet på rätt sätt. Windows 7 är operativet, ett rejält lyft säger barnen.


Den regelbundne läsare inser givetvis att jag inte byggt alldeles själv. Jag supervajsades av J1 som lugnt och metodiskt förde saken framåt, och det är J1 nya dator som vi byggde. Kul övning. Även J2 gled in för att kolla läget. M har flunsa.

Tomas Tranströmer

Tomas Tranströmer (f -31) poeten, haikumästaren, ser jag som given nobelpristagare, varje år.

Sommaren kommer springande, vintern närmar sig sömnigt.

Livet går vidare, med eller utan nobelpris.

F´låt för den tidigare felstavningen (Tomas Gösta f - 31 i Stockholm, utbildad psykolog, sägs det).

Fjollskor och skinnhead

Utan att vara i personlig kris, verkar fjollskorsstadiet vara i utdöende. I stället är jag på väg in i skinnheadsfasen.  Detta är mina nya vinterpjucks, 600 balubas på ralla, sköna som sátan. Inga skavsår. I´m impressed!

 

På tundran är det underbart vinterväder, sol och ett par grader kallt.

 

 

Vita vidder (Family four, som den äldre läsekretsen givetvis kommer ihåg).

 

 

Änderna övervintrar, det har inte hänt förr, hoppas dom får käk, genom kommunens försorg. Om jag vore dom skulle jag inte - med trygghet - förlita mig på de ofria marknadskrafterna.

 

 

Det är bara fint på tundran - väster Sundsvall. Jag dras mer och mer in i det svarta hålet, när tiden bara försvinner, utan att särskilt mycket vettigt blir gjort, fast det kanske det blir ändå, det beror möjligen på hur man definierar saker och ting. Jag funderar fortfarande på vad jag vill göra framåt, och vad som är möjligt. Jag sliter med frågan.


Fattighelg

När jag var i Bryssel köpte jag en andrabil till M. En liten, tvådörrars, mörkblå sport-Merca är sällan fel!



När jag hade spenderbyxorna på, var det bara att slå till på en större Merca, som förstabil. Gråmetall är stiligt, och könsrollerna består! Bilen är alltså avsedd för mig - typ!


Belgiska flaggan är tuff, som den tyska, fast ränderna är på olika ledd. Bilden är tagen på Grand Place, som är den enda plats man måste besöka i Bryssel, om man har möjlighet.



Det finns många parker i Bryssel. Fler än man anar. Denna är belägen i diplomatkvarteren. Bilden gör inte miljön rättvisa.


Det är mellaneuropeisk stil på husen i innerstan.



Vår tillfällige jul-kompis, katten Doris, vilar i "pappas" fåtölj, när det begav sig! Kanske blir vi kattvakt, snart igen!

Det är bara fint på tundran, på väster i Sundsvall. Kring noll ute, men varmare inomhus (22) - tack och lov. Permafrosten har gett vika (tror/hoppas vi). Efter tre månaders kylgrader, har vi då och då plusgrader, underkylt regn och annat som för tanken till en "numera normal vinter"!

 

Ha det bättre än bäst i kojan eller slottet, rad- eller kedjehuset, annat boende, denna fattighelg, ekonomiskt sett. Julen kan vara tuff, och för många är det inte avlöning förrän på tisdag. A-kassan eller sjukpengen kanske är mer avlägsen än så!


Bryssel

Jag och JC är i Bryssel några dagar. På en av caféerna fanns en vakthund. Den visade sig vara snäll - och gillade att bli gosad med.


En Leffe på hotell Metropole är ett måste. Tolv grader varmt, med varierande regn - kanske inte är så dåligt, när det är minus 17 i Sundsvall. Vi satt ute och njöt av vår Leffe. Infravärme och regnsolparasoll gör underverk.

 

Husen vid Grande place är imponerande, bilden gör dock inte detta huset rättvisa.

 

 

Vår lägenhet var helt okej,  stort vardagsrum, med barkök och två sovrum, kostar ungefär som hotell.

 

 

Givetvis käkade vi på Slaktargatan. Den förväntade menyn för 12 euro, kostade naturligtvis 25 euro, när alla tillägg var vederbörligen utdebiterade. En sallad för 7 euro kom som en överraskning, men ändå inte.

 

 

Käket smakde i alla fall väldigt bra. Rökt lax som förrätt och sen lammkotletter, desserten passade vi på. Till vänster ses den uppskattade salladen.

 

 

Söndagens utflykt gick till den fina staden Gent, väster om Bryssel, som man når med tåget på 37 minuter. Bilden är tagen vid en parkerna nära tågstationen Gent- Sint-Pieter

 

Vi åker hem, på måndag eftermiddag. Sär skrivning ?


Utlandstripp

På väg ut på en kortare utlandstripp. Om vädrets makter är med oss. Tåget till Arlanda gick i alla fall som planerat. Det snöar på Arlanda, vilket brukar kunna ge förseningar. Men osvuret är bäst.

Sundsvall

Helgen gör nog att man vrider dygnet lite grand, i vart fall är det så för mig. Klockan har redan passerat elva och jag är i hygglig form - för stordåd!

Det är vinter på tundran i Sundsvall. 

 

M har förpassat tomteparaden till säsongsvila. Underhyllan finns - tack och lov - fortfarande kvar för medicinska syften.

 

 

Julmat är gott, men idag kände jag mer för en biff med pommes, utan grönsaker.  M fegade ur och åt kyckling.

 

 

Sen petade jag i mig en rejäl dos princesstårta. Det skäms jag inte för. Nu behöver jag inte äta något imorron- typ!

 

 

Blidväder i analkande. Bara 7 grader kallt, just nu! Inne är det 21,2.

 

Man sover rätt så bra, om man lägger på en fleece till vintertäcket. Den som vill sova svalare, kanske med öppet  fönster, hittar säkert lösningar på denna värme/kyla- fråga.


Trauma

Det är vinter på tundran.


Igår firade vi 30, dvs J2 fyllde 30 (år), med den äran. Då fyller flaggan sin funktion. Jag tycker inte att det är så länge sedan han, mycket välkommen f.ö. - precis som J1, kom till världen. Det är bara att konstatera att tiden går, för det mest väldigt fort, utan att man blir särskilt mycket klokare, men kanske någon erfarenhetskunskap, från och till, läggs till annan kunskap, när vi rör oss framåt, eller är det bakåt, möjligen stillstående!


 

Jag funderar på om jag ska skriva om det systemskifte som pågår i Sverige. Det är en omvänd Robin Hood politik som pågår. Där arbetslösa, sjuka och allmänt fattiga får det allt sämre, och medelklassen lite bättre. Överklassen får det givetvis allra bäst med den moderata högerpolitik som nu förs, i skepnad av det är socialdemokratisk politik. Arbetarklassen röstar hellre på moderaterna än socialdemokraterna och/eller kommunisterna. Törs man undra varför? Det är bara att gratulera till moderaternas marknadsföring. Allt går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt. Smolk i glädjebägaren är kanske att dom käkat upp, centerpartiet och kristdemokraterna - på vägen, och nästan folkpartiet. De senare tre, är saknade av få. Tyvärr så lär systemskiftet fortgå i oförminskad omfattning under valperioden. Folkhemmet - kan vi säga farväl till, för gott!

 

Men vem orkar bry sig om det, i trettonhelgen!

 

Sen tänkte jag skriva lite om mina drömmar. Natten är bearbetningens tid. Dröm på tyska är "traum". Grekiskans "trauma" kan närmast översättas med sår. Bearbetar vi våra sår, när vi sover? Inte vet jag. Det blir i alla fall ingen drömtydning idag.

 

Lev väl. Hare. Hörs. Hej.


Pepita

Nytt år - 2011. Nytt år, med nya möjligheter. Knappast några umbäranden. Åhåjaja!

Nyårsfirandet avlöpte, utan skador. Inte ens en liten brännskada, har jag att skryta om. Vi har tillfälligt lagt ner raketskjutandet.

Modet går i vågor. Om man blir rejält gammal, vilket jag hoppas - och dessutom får vara hyggligt frisk, lär väl de flesta modesvängar ha passerat flera gånger.

Pepitarutigt. En får tacka. Vi på bloggavdelningen mode, är givetvis på tåspetsarna.

 

Nu är det bara trettonhelgen kvar, och sen börjar oxveckorna.

 

Från tundran finns inte så mycket att säga. Allt är ungefär som vanligt. Vädret också. 12 kylgrader och strax under metern med snö.