Gott nytt år

På tajgan några mil norr om Sundsvall är det vinterväder, lätta snöflingor hoppar glatt lekande omkring i den niogradiga grådisiga vinterluften.

Igår var det bistrare 17 grader. Vi är hos mamma, som har kallt inomhus. 16 grader är inte kul! Tack och lov har vi  (d.v.s M) hittat reglaget för värmen på elpannan och har lyckats hotta upp inomhusvärmen till mera normala 20 grader. Vilket känns bra för min värmetörstande kontorskropp.

Alliansregeringen har vi fått för våra synder. Veckan magplask står näringsminister Maud Olofsson för. Hon hävdar att starka kvinnor hotar "männen", och det har hon sannolikt rätt i.

Sen går det rejält snett, när hon utger sig för att vara stark kvinna, och därmed - p.g.a. sitt kön - blir idiotförklarad i parti och minut. Men dessa berättigade stolleprovsutmärkelser har inget med kön att göra. Det handlar om politisk inkompetens, på hög nivå! Jag säger bara Vattenfall, satsningar på kol och kärnkraft och dödsdansen kring Saab. Hon är med utmärkt beröm underkänd som statsråd. Även smånissarna Odell, Tolgfors och inte minst fakeminister, Sven Otto Lottorin, tillsammans med socialförsäkringens bödel Cristina Husmark-Pehrsson är - typ, helt  värdelösa (för svenska folket). Politiskt "utskott" - oavsett kön!

Av mitt sekulariserade inlägg återstår bara att tillönska alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR.



Stilpoäng

Bistra 20,4 grader imorse, på tundran, väster Sundsvall. Viss julhandling har förekommit, men inte i övermått.

 

M´s tomteparad stilar på finrumsbordet, som inte bör undanhållas den intressade läsaren! Den observante betraktaren ser givetvis den s.k. Måns-tändning av adventsljusen, stilbrott - möjligen stilpoäng! Det är givetvis M som slantar upp.

 

 

Fjärde advent har redan varit, och nu drar det mot julafton, det är dan före dan!

 


Dagsrapporten är följande. L och M mår bra, julledighet påbörjas imorron, ledigt i mellandagarna. Julen firas i Sundsvall. Nyår med goda vänner, några mil norrut. J1 och J2 firar jul med gamlingarna, deras flickvänner åker till sina föräldrar. Dom är i god form (nästan stilpoäng för syftningen, det är fint att flickvännernas föräldrar är i bra form - typ!).

Mamma är skraltig, har ont i ryggen, en kota ligger fel och dessutom sätter "gammeln" in med besked. Hälsar på henne imorron - onsdag. Pratade med Osbourne i förrgår, han lät piggare än för en vecka sen. Tablettmixen har justerats. Tack för julkortet - sunshadow!

Jag hoppas att du får en bra jul, med en mix av allt det goda, och inte umbäranden och alltför svåra kompromisser i de olika behov och förväntningar som brukar uppstå, när julen står för dörren!

En riktig god jul önskar L.

Utan rock - ingen rock

Vi odlar våra udda personligheter på olika sätt. För mig är det en egen konstform.

I söndags vid pass sju sa jag till M (frugan) jag kanske ska åka till Sporthallen och kolla Lasse Winnerbäck. Det var väldans sa hon. Hon vet ju att jag inte gärna lämnar TV-fåtöljen.

Sagt och gjort, jag tar bilen nerför backen, parkerar, går i snabb takt mot entrén. Det regnar, men bara lite - som det gör i Sundsvall, skrider in i lokalen och möts av en skylt.
  • Inga ytterkläder i konsertlokalen. 20 kr i rocksluskavgift.
Min första tanke var givetvis, någon med mig skämta aprilo. Snabbt insåg jag att så inte var fallet. Hög som låg köade framför den överfulla garderoben. Jag var beredd att betala 20-40 kr för att ta med rocken in i lokalen, men det var omöjligt!

För mig känns det helt befängt att "naken" gå in i en konsertlokal. Min skinnjacka tar jag aldrig av mig - inte ens under hot.


Efter en stunds samtal med min gamle kompis Tim, var det bara att börja Golgatavandringen mot hemmet.

M skakade på huvudet när jag kom hem. Hon sa (tänkte, säkert desto mer) - utan medkänsla, det är nåt fel på dig. Fast det är det inte. Det är alla andra det är fel på och alla onödiga regler.

Och till råga på allt gjorde Winnerbäck, en riktigt bra konsert!

Principer är jobbiga!



Mäcklare

Ärade läsare.

Strax före jul, kommer på denna blogg ett inlägg och tillönskan om julefrid, fred på jorden, önskan om hälsa, glädje, värme, många julklappar, hårda eller mjuka - allt efter, tycke och smak!

Ha det allra bäst så länge, och glöm inte bort att leva, det gäller att leva, så länge man lever, sen är det för sent!

Eller som "mäcklaren" Kjell Bergquist brukar säga;
  • Livet är fullt av misslyckanden, och sen dör man!