Moderaternas luftslott

Jag blir mer och mer förvirrad, frågande och möjligen förbannad över tingen ordning. Låt mig ge tre exempel.
  • Inte vet jag om Reinfeldt,  Borg och stödtrupper trodde att Sverige uppstod i och med högern tog över 2007. Inte vet jag heller om dessa krämare trodde att Sverige skulle upphöra efter fyra år dvs 2011. Alldeles uppenbart är att högerregeringen satsade allt på ett kort statskuppen, överföring av tillgångar till de rikaste svenskarna. Tyvärr (som tur är) kom bank- och finanskrisen emellan. Törs man nu fråga vilka motiven var att sänka a-kasseersättningen i kombination med höjning av avgiften? Alla - t.o.m. Borg - vet att det ibland blir lågkonjunktur. Är det inte rimligt att ha en vettig a-kassa, även när högermoderaterna sitter vid makten. Jag bara undrar? Törs jag ens fråga vad de 7,5-9% arbetslösa ska leva på, under tiden vargavintern råder, fram tills dess våren inträder? Nej - det vågar jag nog inte!
  • Varför säljer moderaterna ut mina tillgångar, t.ex. det statliga bolaget Vin och Sprit till franska Pernod. Det kan ju inte vara ekonomiska skäl bakom, dom är rätt lönsamma, kassakor - om jag säger så. Är det så enkelt att ändamålen (nyliberalisering) helger medlen?
  • Ytterligare en amerikansk innovation plågar mina redan blygsamma pensionsmedel. En f.d. ordförande för Nasdaq-börsen startar ett pyramidspel (fast det kallas nåt annat). Svenska banker står i kö för att spekulera med mina pensionspengar. Det som gör mig mest förbannad är att, när allt rasar - Nordeas flegmatism. Dom säger att Nordea satsat så lite (500 mkr), att det knappt märks. Blodtrycket höjs. Nästa fråga är, om det inte ens finns elementär kunskap om risker - bland dom som jobbar i sektorn. Den kursen finns väl redan på A-nivån inom ämnet företagsekonomi på Universitetet. Jag tycker i alla fall att 500 mkr är, in  i helvete mycket pengar. Det är nåt fel i hela systemet. Ge fán i att spekulera med mina pengar, spekulera med egna stålar i stället.
Det moderata luftslottet - är precis som det låter, d.v.s. luftslott, och bankerna är så jävliga ynkliga - så det inte är sant.

Borgs pudel

Anders Borg och nuvarande Alliansregering, har inte särskilt mycket trovärdighet kvar. I kvällens TV-intervju hos KG Bergström säger finansministern att han numera ångrar höjningen av A-kasseavgiften, som kastat några hundra tusen svenskar i armod - vilket är typisk högerpolitik. Sen får moderaterna kalla sig det nya arbetarpartiet, hur mycket dom vill. Det är bara spel för gallerierna. Snart har vi 10% arbetslöshet i Sverige. Man bävar!

Sent ska syndaren vakna, och Borg måste nu motvilligt, krypa  till korset. Den delvis oväntade finanskrisen kommer att sätta trygghetssystemen under stark press. Borg inser att regeringen inte klarar debatten om den svenska systemomvandlingen, obruten politisk tro på nyliberailism, utförsäljning av statliga bolag till underpris i kombination med kraftig försämring av sjuk- och arbetslöshetsersättning - som är en del av den svenska modellen. En modell som har fungerat i drygt 50 år, och som högerregeringen mest av allt ville slakta under innevarande mandatperiod fram till 2010. En moderat kniv rakt in i veka livet på den svenska medborgaren!

Några - bland annat jag, insåg tidigt att högerregeringen politik inte skulle fungera i konjunkturcyklerna. Det fungerar inte (i praktiken) att frimicklaren Lars-Erik Peterson i Skandia, Percy Barnevik i ABB och dussintals andra kapitalister, p.g.a. girighet -  tar ut miljarder riktiga pengar från företagen. Nån mäste betala i slutändan, vilket bl.a. är övertecknad. There are no free lunches!

Alliansregeringen har inte mitt förtroende. Dom har vi fått för våra synder. Godsägaren och såssepampen Göran Persson krattade manegen!