alter ego

På midsommarafton var vi på en utomjordisk revy bakom Vasa-museet på Djurgården. Parkteatern showade loss, handlingen var käck, låtarna bra, gamla musikgodingar som fogades in i en handling, med personligheter lånade från "kändisvärlden". Givetvis fanns Björn Ranelids alter ego med, och Iprenmannen, som var något längre i denna revyanrättning! Det var närmare 30 grader i Galarvarvsparken, det är varmt det. Solsting uppstod inte!


 

Vi passade också på att åka "turistbuss", som är ett bra sätt att lära känna staden. 260 spänn för ett dygn, tre linjer och några fringisar, bl.a. intrånget till Gröna Lund (som vi inte utnyttjade)! Seen that, been there! 

 

 

En kortare turbåtsfärd hann vi också med.

 


Rådhuset från en ovanligare vinkel.


 

På söndag for vi hem till den vackra staden Sundsvall. Borta bra, men hemma bäst.

 


Idag, tisdag har det varit soligt och varmt, kring 26 grader under eftermiddagen. Till middag åt vi salt sill, med kokad potatis och tunnbrödmacka med lagrad prästost. Bra sommarmat med diskret religiösa inslag.

Tåspetsarna

Då är vi tillbaka i Sundsvall igen, efter vår midsommarweekend i Stockholm. Det är perfekt att åka tåg, från Sundsvall till Stockholm och vv. Om man är på tåspetsarna, när biljetterna släpps, tre månader före avresan -  om man har möjlighet till det - då åker man billigt! 190 spänn fram och tillbaka. Det kan man inte klaga på!


Kan man dessutom låna en centralt belägen lya, t.ex. på Kungsholmen, med högt i tak. Då känns det lyxigt, och dessutom kan man unna sig annat (också)!


Det är rätt mysigt med innergård, och balkong!

Vi hade jättefint väder på torsdag eftermiddag och midsommarafton. På midsommardagen regnade det en stund, fint igen på söndagen. På torsdag kväll tog vi några drinkar på m/s Gerda som ligger på Norr Mälarstrand, i höjd med Kungsholms torg.

Sedan plågade vi hustruarna med att titta på fotboll på dumburken.

Midsommer

Nu drar M och jag och goda vänner till Stockholm, där vi kommer att fira midsommar. Det gjorde vi också ifjol. Vädret ser ut att bli bra. Vi har lånat  en lägenhet på Kungsholmen. Vi kommer att ta det lugnt, gå runt på stan och i de fina parkerna.

Sköt om sig och ha en riktigt bra helg!

Kungafjäsket

Vilket spektakel. Kungafjäsket har jag inget till övers för. Det känns mest förljuget och teater för allmogen, men var och en får bli salig på sitt sätt. Själv såg jag mindre än 1 minut av bröllopshysterin. Att SVT sänt så många timmar, före under och som det visar sig också - efteråt, överstiger mitt förstånd.

Glad i hågen slår jag imorse på TV´n vid pass 06.45, för att kolla nyheterna. Då sitter det nåt jävla säckgäng i TV-rutan och rescenserar, och pratar om höjdpunkter, så där underdånigt fjäskande att man håller på att få nåt fel. Jag slår genast av TV´n och bryr mig inte om vidare nyhetsspisning.

En stund senare sätter jag mig i bilen och slår aningslöst på P1, då är det även där, några jävla dårar som pratar om kronprisessbröllopet, och vilket fint tal Daniel Westling höll. Själv vill jag bara kräkas!

Nu får väl - för helvete - SVT och SR ge sig.  Får vi inte slippa skiten snart!

Dom som vill hålla på med kungafjantet kan väl köpa nån veckotidning. Enligt mitt sätt att se på tillvaron är bröllopet värt ett nyhetsinslag. Inget mer. Jag ger mig fán på att det är moderataschlena, och övriga fjantar i allianzregeringen som ligger bakom spektaklet.

Sällan perfekt

Danmark - Kamerun, 2 - 1. I like it!

Under eftermiddagen var det några minuter sol i västerläge. Den korta solstunden tog vi tillvara på!

I övrigt har jag inte så många djärva tankar att förmedla, mer än att jag har samma/lika kläder på vinter som sommar. Det innebär svart kort skinnrock, svart eller grå tröja, vit eller svart t-shirt, svarta jeans, svarta eller vita kortkallingar (förerädesvis vita), svarta eller grå strumpor.

Utan att generalisera allt för mycket brukar klädvalet vara aningen kallt på vintern och något varm på sommaren! Sällan perfekt.

Men vad gör det om 100 år?






Fotbollsänka

Det är fredag och regnperioden har börjat på tundran.


Nån som är sugen på en bättre begagnad TV av märket Sony, till familjepris?

Den observante betraktaren ser givetvis att TV´n när uppställd på två IKEA-pallar modell äldre, typ 40 år gamla.

 

Nu ska jag strax titta på fotbollen, på nya TV´n. M får hitta någon annan TV att titta på. Jag tror inte hon vill kolla nån fotboll! Hon ser en match vart 15:e år ungefär.

 

Jag har växlat några ord med mamma. Hon är inte pigg - men gör så gott hon kan! Jag har också pratat med Osbourne. Han vet inte om det blir någon ytterligare behandling. Han blir kvar på sjukhuset över helgen. Och sen får vi se!

 

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll.

 


Familjepris

Vi har inte köpt någon ny TV på många år. M köpte vår första färg-TV 1974, då som nu var det fotbolls-VM (Västtyskland). Modellen var Skandic och 24 tum var bildrutan.

Nuförtiden köper vi barnens avlagda apparater till familjepris, som innebär något dyrare än marknadspris. Denna gången gjorde vi nog ett kap. En nästan ny, blott 1 år gammal, fin bild, 42 tum, märket är Philips.

Vi får problem nästa gång, när J2 ska kränga sin 46 tummare, då får vi nog köpa ett nytt hus eller lägenhet. Vi tar en sak i taget, ingen är gladare än jag att kunna kolla all den fina fotbollen från Sydafrika med bästa möjliga TV.


Den här bilden är från Botaniska trädgården. Vacker plats, dålig bild.


Bilden är tagen från en höjd i Slotsskogen. Tror det är Älvsborgsbron, långt där borta.


När man åker E4 norrut, och man ser den även från tåget, när man åker förbi Partille. Jag menar borgen. Dit knatade jag upp en gång, för inte så många år sedan. Det tog nog 40 minuter från Partille centrum.

I början av 1970-talet var det en porrklubb i närheten av Borgen. Där har jag aldrig varit, däremot var den omskriven, säger Osbourne


M och barnen mår bra, mamma har jag inte pratat med på några dagar. Åker till henne på måndag.

Svingeln

Jag är tillbaka i Sundsvall efter några dagar i Göteborg. Från Stockholm till Göteborg åkte jag Inter City-tåg, som rullade nästan lika snabbt som X2000 (+20 minuter) med stopp Södertälje S och Skövde. 22% billigare, småpengar - men ändå!  Bra tågkänsla! Över lag har SJ rätt så bra erbjudanden i sin bistro och hyggliga priser.  

Hem till Sundsvall åkte jag också tåg, delvis av nödtvång, eftersom det var strejk på flyget. Skit samma, hemma är jag i alla fall!


Stadshuset i Stockholm från tåget. Nån som har varit uppe i tornet?


Om man bor i Partille, med omnejd och med allmänna kommunikationer vill ta sig till Sahlgrenska är mitt förslag följande. Ta express blåbussen, från resecentrum i Partille, med destination Kungsbacka (inte Jonsered, för det är åt andra hållet). I högtrafik går den varje timme - minuter 15 och 45. Kliv av vid hållplats Svingeln, som är hållplatsen före centralen.

Ta därefter spårvagn 6 i riktning mot Länsmansgården (som f.ö. är beläget på Hisingen, men det behöver vi inte bekymra oss om - just nu!) 


Kliv förslagsvis av vid Sahlgrenska huvudentrén.

Natti - mer sen!

Göteborg

Är i Göteborg några dagar, för att träffa Osbourne som ligger på Sahlgrenska. Inlägg kommer endera dagen!



IKEA

Sommaren är på gång - även på tundran, på väster i Sundsvall!


Idag har jag roat mig med att skruva ihop en pall, köpt på IKEA. Det är en utmaning,  för någon som inte har något som helst tålamod - typ jag!

Pallen bestod av 10 olika trädetaljer, 12 skruvar, varav 8 var modell större och de övriga 4, något mindre. Vidare fanns två träpluggar. När jag började montera trodde jag att det skulle ta cirka 30 minuter. Vilket var önsketänkande! Det tog 1 timme och nio minuter. Men då tog jag också en paus på cirka 9 minuter för att dricka en kopp kaffe och smygäta en liten cocosboll - mitt i monterandets ädla konst. Cocosbollen var också köpt på IKEA, för det facila priset av 9 kr för 9 sycken. Visst får man säga cocosboll fortfarande?

Det fanns tre möjligheter att göra fel, och jag valde att göra fel 1 ggn, vilket är ganska bra resultat för att vara jag! Slutsatsen av monteringen (och andra iakttagelser i livet) är att det vanligvis tar dubbelt så lång tid som man tror! Känn på den du!



Våran (brf´s) "lekpark" klarar inte EU-standarden. Den måste rivas.


Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att den lilla grävskopa kunde klara detta rivingsåtagande!

Eller så är det så att barnens behov av lek, måste få utlopp, även om vi numera inte har någon lekpark - värd namnet -  i närområdet.

 

Vi väntade regn, men nu vid pass sju är det soligt och grannt. Kan inte bli bättre. Ha en fortsatt trevlig fredagskväll.

 

Nu tar också fotbolls-VM vid. M blir fotbollsänka, under en månad. Jag har redan kollat invigningsmatchen mellan Sydafrika och Mexiko (1-1).


Överhetsprovokation

Idag har jag (M jobbade - kom inte loss) uppvaktat brorsdotter som tar studenten. Det är något speciellt med studenten. Som student är man vanligtvis odödlig och livets alla möjligheter ligger framför en!

När jag tog studenten var det lite off med mössor och så, vilket givetvis innebär att jag inte har någon studentmössa, som t.ex. skulle kunna burits idag, som skydd mot regnet. Fast det regnade inte så mycket.

Efter skolgårdsuppvaktningen käkade vi hos bror, träffade släkten. Nu dröjer det några år till nästa student, då får vi bege oss till Stockholm, kanske Telefonplan för att uppvakta. 



Jag har svårt för Lars Vilks rondellhundspektakel. Hans engagemang känns inte äkta. Han slår neråt i sin provokation, och förefaller vilja sätta sig själv i centrum snarare än konsten/provokationen. Jag tycker att han verkar vara en narcissist, egentligen skulle han ha en fet smäll på näsan, dock inte för sin rondellhund, snarare för att han är så feg och förutsägbar i sin ickekonst!

 

Om Vilks ville provocera, skulle han t.ex. kunna kolla hur Lars Hillersberg tacklar provokationen som konstform. Hillersberg tar alltid sin utgångspunkt i underdogpersperspektivet.

 

 

Om Vilks ville provocera skulle han väl kunnat utmåla företrädare för hovet som transpeson, Reinfeldt som hyreshaj eller ärkebiskopen som smygmuslim/smygjude! Men det törs han inte! Helgonglorian skulle hamna på sniskan och han skulle inte kunna upprätthålla den självpåtagna rollen som yttrandefrihetens försvarare!

 

Att häda Muhammed, känns bara billigt, fegt och dåligt. Namnen Lars (H) lär vända sig i sin gav, när han ser eländet.


Marginaliserat utanförskap

Osbourne inlagd på Sahlgrenska igen. Kanske hittar jag tid för ett besök senare i veckan.

Då bor jag här - Ossies lägenhet, alltså inte på restaurangen till vänster i bilden, utan på andra våningen. Pizzan i Partille är bland dom bättre i närområdet sägs det. Källa är Osbournes yngre bror (Kålle)!



Finanskrisen! EU och USA som har sämsta ekonomin har bättre valuta än Sverige, som har bra nationalekonomi. Det kan Borg - med hästsvansen -  tacka såssarna för!

Valet i höst tycks stå mellan det solidariska samhället och 2/3 dittot! Överklassen och i någon mån medelklassen får det bättre. Underklassen och trasproletariatet får det sämre. Med det senare avses, sjuka, arbetslösa och allmänt fattiga, i någon mån även pensionärer med låga pensioner.

Det är inte konstigt att de 50 miljoner extremt fattiga i USA saknar sjukförsäkring, dom motarbetas ju av medel- och överklass, dom blir ett hot mot den egna tillvaron - typ! Vi är på väg mot "USA". Ordna för dig själv - och skit i andra. Varför ska jag som hög- medelinkomstagare betala för underklassens försäkringsförmåner? Det inser ju alla att det är fel reformväg (enligt moderaternas terminologi). Låt dom sjuka, arbetslösa och andra marginaliserade starta egna företag, så löser sig allting - säger Maud Olofsson. Jag säger ingenting! 

Enligt moderatregeringens definition är utanförskap att ha en annan politisk uppfattning än moderaterna, folkpartiet, centerpartiet och det glada kristdemokratiska anhanget, halleluja. Jag tror vi måste definiera om begreppen i höst! Jag ser hellre att överklassen får träda tillbaka till sitt utanförskap, till förmån för ett solidariskt samhälle! 


Landhugg

Detta är är nog ingen skeppshund - tror jag! Däremot en osedvanligt kul personlighet. Jag har varit hundvakt idag. Vi kommer bra överens. Hon gillar mig. Hon gillar alla. För hundanalfabeten och den tillfällige läsaren, kan jag upplysa om att hundens ras är boxer.

Detta är Häggdångers kyrka 15 km söder om Härnösand. Till Häggdånger har jag ingen relation alls. Möjligen ligger min fars brors hushållerska begraven där, men säker är jag inte. Nu fick jag till två genitiv s. I like it!

I Åvike nära Häggdånger hämtades färg fvbf syster i Stockholm. Kände mig manad att stanna för att knäppa en bild av försommarprakten!



När jag var barn, i början av 60-talet, rodde jag och mina kompisar i två roddbåtar, genom sundet för att utforska vattnen bortom trygghetsavståndet. Vi blev inte bordade av någon främmande makt (så vitt jag vet) pilbågar och någon påk, eller svärd tillverkad av en, hade vi i alla fall med oss.

Jag var också barn på 1950-talet, men det kan jag skriva om - en annan gång!

Vi brukade utforska den ö, som ligger till vänster i bilden. Mycket spännande fanns att upptäcka där.

Längre ut på älven var det farligt. Dit vågade vi oss bara ibland. Givetvis hade vi inte flytvästar. Dom var nog inte uppfunna då!

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll - gott folk!


Gaza

Det blev ingen rengöring av uteplatsen igår. Jag tror jag väntar några dagar, så att pollensäsongen får blåsa över.

Att ledande företrädare för Israel är ett osedvanligt bigott, kriminellt rövargäng, inser nog dom flesta. Så länge USA bromsar alla fredansträngningar, och konsekvent håller Israel om ryggen när dom bryter mot internationell rätt, då blir det svårt. Svårast för Palestinierna!

Men rätt ska ändå vara rätt.


 

Jag hade inte förstått att även Egypten har satt Gaza i blockad. Ta fram förstoringsglaset och kolla kartan. Egyptens syfte verkar vara att klämma åt Hamas, men det blir ju inte den internerade befolkningen gladare för. Nu har Egypten hävt blockaden mot Gaza. Tror jag!

 

Jag hoppas att organisationen "ship to Gaza" undersökt möjligheten att ta in förnödenheter mm, via landvägen från Egypten, innan skeppskonvonjen drog iväg. Har dom inte gjort det - minskar tilltron till aktivitetens syften. Okej - jag inser att det är viktigt att skapa opinion, men befolkningen i Gaza behöver hjälp nu, och inte bara upprop av mediekåta hel- och halvkändisar!

 

Det förändrar givetvis inte bedömningen av Israels kapning, sjöröveri och mord och övriga brottsliga gäningar på öppet vatten.

 

Om Hamas vet jag väldigt lite. Israelerena återkommer dock ständigt till att Hamas inte erkänt statsbildningen Israel, och därför förtrycker Israel araberna på Västbanken och i Gaza i parti och minut. En praktisk ordning skulle därför kunna vara att Hamas erkänner Israel, och sen fortsätter Hamas och Israel att mörda "oskyldiga och skyldiga", som dom gjort sedan 1948, och samtidigt förhandla om "fredsvillkoren". Den förhandlingen lär inte vara avklarad på en kafferast. Man har konfliktat i området sedan 1948, alltså i 62 år. Kanske kan förhandlingarna klaras av på halva den tiden. Då är jag död sedan länge, men kanske kan sönerna J1/J2 bevaka mitt filantropiska intresse i frågan.