Bedrägeri och trolöshet mot huvudman!

Det är kanske inte vinter i paradiset, men onekligen vacker vinter och vederkvickelse! Kylan består, dock moderata 15 grader mitt på dagen. J1 och I kom över och fikade. I övrig har vi mest mest småplockat, poat på!

Är det samma bild, som igår? Givetvis inte!



Nu är vi redo (igen) för de första efterlängtade solstrålarna. Solen når inte riktigt över trädkronorna och husen i öster, men snart! Då tar M och jag filtar, mössor och vantar, fikar, lyssnar på radion och myser, i vår "fjällägenhet". Altanen är åter igen avskottad!

Den observante betraktaren, ser något rött ligga på bordet. Det är skinka, som vi matar skatorna med. Jag tror inte grannarna uppskattar det, därför gör vi det diskret. Småfåglarna lyser ännu med sin frånvaro.


Idag ska jag inte gnälla på moderatregeringen. Jag vill i alla fall upplysa den intresserade läsaren att Sverige valt en arbetsrättslig väg som skiljer sig från det övriga Europa. Det är lätt (och billigt)  att säga upp anställda i Sverige, näst intill omöjligt i många andra EU-länder. Tidigare regeringar har under 70 år, i samarbetet med arbetsmarknadens parter kommit överens om är att denna flexibilitet skulle kompenseras med rimliga andra förmåner - typ en A-kassa värd namnet, inflytande genom förhandling, arbetsskadeförsäkringar, rätt till pension p.g.a. arbetsmarknadsskäl mm.

Det som händer nu är att moderaterna avlövar arbetstagarnas tidigare förmåner, utan att anställningstryggheten -  för dom som har arbete - stärks i motsvarande grad. För dom inte har, eller tappar arbete, är det bara att beställa tid på AF, inte för att få ett jobb, utan snarare för att träffa Mia Törnblom, och hennes coahanhang. Dessutom med mycket lägre ersättning än tidigare.

Det försämringar som moderaterna genomfört på tre år, inom områdena arbetsmarknads- och socialförsäkring, kan bara betecknas som bedrägeri. Alternativt - trolöshet mot huvudman, möjligen vållande till kroppsskada.

Tänk på det!

Ödesval

Nästan 21 grader imorse, resan till mamma ställdes in. Plommonträdet är täckt av snö - typ, även gran och fur!


Det verkar inte bli utesittande i vårsolens glans, än på några veckor. Imorron ska jag skotta rent på uteplatsen!




Det här är min nya funkisstol. M har snappat upp den på sitt jobb. Den passar min personlighet!

Jag vet inte om man kan kalla valet i höst - ett ödesval, men kanske ändå! Det är uppenbart att sjuka, pensionärer, arbetslösa fått det mycket sämre de senaste tre åren. Det är lika uppenbart att de som jobbar, främst de som tjänar mer än cirka 25.000 kr/mån, fått mer i plånboken. De med mycket stora inkomster och förmögenheter har fått det jättemycket bättre i konungariket Sverige!

 

Valet i höst står främst mellan de som vill öka individualismen, sköt dig själv och skit i andra, och de som vill kombinera samhällsbygget, välfärdsstaten/välfärdssamhället med rimliga försäkrings- och bidragssystem, för dom som mest behöver dom - arbetslösa och sjuka. Förr kallades det visst solidaritet.

 

Oavsett samhällsutvecklingen är det nu dags för TV. Utan tvekan blir det finalen av Robinson Karibien.

 

Ha en fortsatt sympatisk lördagskväll i timmerkojan!

 


Utanförskap

Det är vargavinter på tundran i Sundsvall. Bistra 18 grader och ett snölandskap som inte setts på år och dag.

När jag sökte bild från Rosersberg, och slottet där, råkade jag av en händelse öveföra en bild på Leonard Cohen.

Eftersom jag inte är särskilt principfast får det bli Cohen i stället för Roserberg.

 

Det har varit en normalvecka. Inget resande och inga excesser i elände och utanförskap - tror jag. Det är märkligt att Reinfelt i sin debattretorik försöker skjuta skulden på Mona Sahlin. Han menar att såssarna inte kan bevisa att det deras politik kommer att bli bättre! Rimligare vore väl att han ska stå till svars för den förda politken under drygt 3 år. Utanförskapet har knappast blivit mindre, däremot har de utsatta - som är precis lika många som vanligt - fått betydligt sämre ersättning. Utanförskapets B-lag har formerats.

 

Coacherna på arbetsförmedlingen skär guld med täljknivar, men utbildning och nyjobb är bristvara. Hur kul är det? Medelklassen inkl. övertecknad har fått lägre skatt, frågan är om det är rättvist? Skapar det fler jobb? Staten, bl.a. Borg/Olofsson har pantat Sverige för att finansiera överklassens skattebefrielse. Det är verkligen inte rättvist! Upprörande och omoraliskt!

 

Om det inte blir snöstorm imorron, åker jag till mamma. Nu är det dags för TV. På spåret. M kanske vill se Let´s dance. Det löser vi, eftersom vi har TV-apparater, så att det räcker och blir över!

 

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll!


Rapport från tundran

Veckorna går fort, imorron är det den 25 januari. För oss lyckligt lottade med jobb, är det avlöning. Då byts blodpuddingen och falukorven mot patéer, ostron, sjötungan walevskan, oxfilé och skumpa. Nåja, kanske ändå inte! 

Rosersberg - det var fina grejer det! Jag tror jag fick till en bild, som kanske kan visas i ett senare inlägg.

Kommande vecka är det Sundsvall för hela slanten. Denna pärla på jorden. Som har det bästa av allt!

Min ambition är att under veckan, skriva ett inlägg - och kanske lägga till en bild eller två. Dessa utfästelser brukar visst kallas cliffhanger! 

Natti, från tundran!

Hetvägg

Det är lördag den 16 januari. Året är 2010! Säger man "tjugitie", eller tjugohundratio?

Det har varit kallt, en längre period på tajgan i Sundsvall. Idag är det lagoma minus 6. Träden är klädda med is och snö. Fint som fán! Bilden är tagen på radhusets baksida, alltså österut!

 

Senaste hotellövernattningen, hotell Rica på Slöjdgatan i Stockholm var inte så pjåkig. Ett typ - vindsrum, på sjunde våningen, kan man inte klaga på. Oftast bor vi mer påvert, när vi reser i tjänsten! Det kanske inte var bättre förr, men det är sämre nu!

 

 

Vad tycker vi om kontorslandskap? Jag har lite svårt att jobba i den rörelse som lätt uppstår när många ska samsas på liten yta. Visst, det finns tysta rum och annat, men vem kopplar loss datorn, loggar ut, för att sen logga in på det trådlösa - för att klara ett kort telefonsamtal på fem minuter (som lätt blir tio!)

 

 

Jag är spekulant på att - till en billig, eller dyr peng - överta J1´s digitalkamera, en Fujifilm Finepix F30, som bilderna är tagna med. Automatinställning, rekommenderas av sonen! Instruktionsboken till kameran är hittad, den får M läsa in och sen instruera mig.

 

I det stora är det inte så illa. M bakar (semla, hetvägg, fastlagsbulle) och jag håller mig undan. Jag får nog kaffe snart! Kanske presskaffe, efter influenser av J2, som är kaffekonnosör!

Nästa vecka ska vi ha möte på Rosersbergs slott, ett längre stenkast från Arlanda, där har jag aldrig varit, alltså Rosersberg! Pampigt - nåja, kurs- och konferensgårdar, finns det många av! 

Lev väl och ha en fortsatt trevlig helg!

Slapptask

Trettondagsafton 2010.

Det är inte bara vinter på tajgan, det är också fint. Bistra 17 kylgrader ger ett imponerande vinterlandskap. Från sin upphöjda position har mångubben stenkoll på läget.


Det har vänt, vintersolståndet har passerats. Det passar bra för alla slapptaskar!

 

Idag ska vi luncha med barnen. J2 fyller år. Present har inköpts och kyckling blir det middag.

 

Ha en fortsatt trevlig tisdagskväll. Förhoppningsvis är många lediga imorron, trettondagen!