Valborgsgråväder

Det är typiskt Valborgsväder, dvs aningen grått, dock inte kallt (11+) och ej heller snö, regn och de blöta former som kan bildas därav. Snöhögen på framsidan av radhuset lär tina bort i helgen!

 

M har jobbat 8 timmar, själv har jag spontanjobbat fyra. Allt efter tycke och smak. Vi har ätit rotmos och fläsklägg. Det var gott. Osboune vill också ha rotmos och fläsklägg, han är less på sjukhusmaten.

 

Ikväll blir det lugnt, imorron blir det också lugnt. Inget planerat finns på tapeten! Det blir inget brasbesök ikväll, det är för jobbigt!

 

Ha en fortsatt trevlig valborgsmässoafton.


Exit kaktus


Gammkaktusen vilar nu i kaktushimlen. Den har länge vuxit, brett ut sig, tappat i stabilitet. Rötterna ligger högt. Efter moget övervägande tog M fram förskäraren och delade upp härligheten. Exit kaktus.

 

Osbourne hade permis i helgen, och var hemma i sin lägenhet. Denna veckan fortsätter rehabiliteringen.

 

Vi har bra väder här uppe i permafrostens förlovade land. Snart är all snö borta. Imorron ska några från jobbet gå på IP och kolla Gif Sundsvall mot Jönköping. Före det ska vi afterworka!

 


Genderkrydda

Om det inte varit för snöskottningen från radhustaken hade vi haft snöfritt nu.


Ventilationssystemen har bytts i våra hus. Vilket bl.a. innebar att örter och kryddor skulle plockas ner från hyllan ovanför spisen. Den aningslöse kanske anser detta vara en bagatell. Den med den minsta livsinsikt inser givetvis att energier frigörs när kryddorna ska återplaceras på hyllan.

Följande två bilder speglar genderperspektivet i dess mest konkreta innebörd. En av bilderna är en typisk manlig  uppsättning och den andra den kvinnliga. Någon som törs gissa?


Manligt och kvinnligt, kryddan i livet!

Vulkanaskan ställde in resan till Göteborg. Det gillade jag inte. Stockholm en, eller några dagar är aldrig fel!

 

Idag har jag varit till mamma. Efter det känner man sig trött.

 


Tröst för tigerhjärta

Det är mycket snö kvar. Mest beror det på anhopning av snön från taket.


På altanen är det inte någon snö, däremot bredvid. Av skäl som framkommer av första stycket!


För att trösta ett tigerhjärta (se nästa stycke) har jag varit på systembolaget och köpt maltwhisky. Det var rea på Drumguise. Vem kan motstå detta? Inte jag! anCnoc vet jag inte mycket om, heller!



På torsdagskvällen går jag vid god vigör och och lägger mig efter att ha hört elvanyheterna. Jag vaknar efter någon timme med frossa, magsjuka och illamående. Natten blir hård, dock inte magen som är lös! Att arbeta på fredag var inte att tänka på. Jag ligger hela dan, fram till sju då jag på spröda ben kliver upp, äter lite kyckling, slötittar på TV, i säng vid nio - sover till sju imorse (lördag). Jag känner mig bättre idag, även om jag har feber. Tigerhjärtat hämtar inspiration på apoteket Röda Näsan! Vilket tyder på att livsandarna börjar återvända. Kroppsfunktionerna är ännu inte helt intakta, mest avseende mag- och tarmkanalen. Fortsättning följer.

Tiburtius

Fint vårväder idag, söndag - den 11 april. Som mest kring 14 grader, sol och allmänt härligt. Plommonträdet börjar signalera vår, tror jag!


Det är mycket snö, mest för att vi skottade taken. Snön har packats ihop rejält.


För femte gången (och förhoppningsvis sista, denna säsong)  har jag skottat av altanen.


Vi hoppas på några fina soldagar, innan snön är helt borta. Det är fjällkänsla. Det är bra!


Barnen med flickvännner kom en stund och "hälsade på", det är kul! Jag pratade med Osbourne, som fortfarande är inlagd på Sahlgrenska, men han hoppas få åka hem i nästa vecka. I övrigt finns inte mycket att rapportera från stäppen, på väster i Sundsvall. 

Såg i kalendern att Tiburtius har namnsdag på onsdag. Jag känner inte nån som heter så, ej heller M vars namn hastigt och lustigt plockades bort ur namnsdagskalendern, vid senaste revisionen.  Enligt nätet finns det 3 personer som heter Tiburtius i Sverige. Kan vi inte skicka mail till dom i stället och låta några med vanligare namn finnas i kalendern. Tillbaka med M och fasa i stället ut Tiburtius. Så det så!

Skuggsida

Någon ny istid är inte omedelbart förestående. Ett "övervintrande" löv i det bastanta snötäcket får bli årstidsbryggan från höst, via vinter till våren, som ännu känns avlägsen på väster i Sundsvall, och sen är det sommar.


Det är inte lätt att vara skuggad. Alla har vi en skuggsida. Även du! Solsida också!


Hälsningen får gå sydväst. Inget hälsohem för Osbourne. I stället inläggning på Sahlgrenska. Telefonsamtal idag.


I övrigt är det mesta som vanligt. Vi har mest hängett oss åt TV-tittning efter jobbet. Inga djupare tankar har blivit tänkta, åtminstone inte av mig, säkert av M.  Imorron är det fredag. Det är fina fisken!

Blomsteranalfabet

Det är kanske sent att komma dragandes med påskägg, när det redan är annandagen. 


Det är fortfarande mycket snö på tundran i Sundsvall.


Så fort solen tittar fram ilar vi ut och söker upp solen vid husknuten. Igår söndag hade vi åtminstone 1 timme fint senvinterväder. Den lilla pallen är inköpt på IKEA, för mer än 30 år sedan, och den har genomlevt alla utrensningar, vid flyttningar och annat!


Påskmiddag åt vi med barnen och deras flickvänner. Tjälknöl, lax, prinskorv, ägghalvor med räkor mm. M fixar och jag håller mig undan.


Påskliljor. Det vet, till och med jag, som är blomsteranalfabet!

Idag har jag varit till mamma, som fyller 82 vårar. Käkade hos syster.

Tyvärr blev påskhelgens möte med goda vänner inställt p.g.a. sjukdom, på vännernas sida.

Osbourne har ont i ena benet, han ska vara på hälsohem (Höganäs, Skåne) 1 vecka, räknat från imorron, tisdag - men han bör nog kolla av med doktorn, innan han åker, tycker jag.

I övrigt lugnt. Det snöar just nu, och det är lagom kul. Kortvecka följer på kortvecka. Fyra arbetadagar, sen är det helg igen!

In Bruges

Det här klocktornet fanns med i filmen "In Bruges"! Filmen var så där. Den handlade om några mördare som väntade på uppdrag i Brygge, av någon anledning. Varför detta - om, Brygge. JC och jag kom aldrig till Spa (för dåliga förbindelser dit) och vi åkte i stället till Brygge. Fin stad. Besök rekommenderas. Kurt Axelsson, den följsamme mittbacken (fotboll) på sin tid, spelade i Cercle Brugge. På tal om värdelöst vetande!


Brygge, centrumdelerna omges av vatten (kanaler). Känd från 800-talet, stadsbildning på 1.000-talet, cirka 120 tusen invånare, belägen cirka 10 mil, väster om Bryssel.


En Leffe Blonde på cafét vid hotel Metropole, är ett måste.  Vanligaste tapp-ölet är Maes, Jupiler som dominerade ifjol, verkar ha "tappat" marknad, ursäkta den omedvetna roligheten.


Den här bilden är tagen vid place du Luxembourg, ett stenkast från EU-parlamentet. Där samlas assistenterna på utecafeerna, efter jobbet, för att utbyta erfarenheter. Det är ett trevligt område. Bilden gör inte, detta trevliga område rättvisa.

Det finns många fina grönområden i Bryssel. Det tror man inte gärna. Men så är det! Även om just detta gröna, inte är något representativt exempel.


JC hade hyrt en lägenhet. Det funkade det med!

 

Det regnade en del på denna resan. När vi väl var framme i torsdagskväll, efter klockan 10, tre timmar försenade hällregnade det, och vi kom genomblöta till vår enkla boning! Där värmde vi oss med grönt te, några fingerborgar Famous grouse, och sen blev det sängen!

 

På fredag  var det skapligt väder, men då var det arbete. På lördag tog vi tåget till Brygge. Det tar cirka 1 timme och 6 minuter. Från tåget till stadskärnans mitt tar det cirka 15 minuter, om man använder apostlahästarna.   På söndag regnde det mest. Vi satt och häckde så länge vi kunde innan vi måste lämna rummet. Se strosade vi runt, och käkade på Slaktargatan. Där ska man äta meny. Det vanliga knepet är att det finns två menyer, en billigare - som det görs reklam för, utanför krogen, och en dyrare. Om  man inte är på tåspetsarna, blir käket dubbelt så dyrt som man tänkt. Det är bara att säga att man vill ha något på menyn som visades vid ingången. Gratis tips från Latmasken.