Gaza

Det blev ingen rengöring av uteplatsen igår. Jag tror jag väntar några dagar, så att pollensäsongen får blåsa över.

Att ledande företrädare för Israel är ett osedvanligt bigott, kriminellt rövargäng, inser nog dom flesta. Så länge USA bromsar alla fredansträngningar, och konsekvent håller Israel om ryggen när dom bryter mot internationell rätt, då blir det svårt. Svårast för Palestinierna!

Men rätt ska ändå vara rätt.


 

Jag hade inte förstått att även Egypten har satt Gaza i blockad. Ta fram förstoringsglaset och kolla kartan. Egyptens syfte verkar vara att klämma åt Hamas, men det blir ju inte den internerade befolkningen gladare för. Nu har Egypten hävt blockaden mot Gaza. Tror jag!

 

Jag hoppas att organisationen "ship to Gaza" undersökt möjligheten att ta in förnödenheter mm, via landvägen från Egypten, innan skeppskonvonjen drog iväg. Har dom inte gjort det - minskar tilltron till aktivitetens syften. Okej - jag inser att det är viktigt att skapa opinion, men befolkningen i Gaza behöver hjälp nu, och inte bara upprop av mediekåta hel- och halvkändisar!

 

Det förändrar givetvis inte bedömningen av Israels kapning, sjöröveri och mord och övriga brottsliga gäningar på öppet vatten.

 

Om Hamas vet jag väldigt lite. Israelerena återkommer dock ständigt till att Hamas inte erkänt statsbildningen Israel, och därför förtrycker Israel araberna på Västbanken och i Gaza i parti och minut. En praktisk ordning skulle därför kunna vara att Hamas erkänner Israel, och sen fortsätter Hamas och Israel att mörda "oskyldiga och skyldiga", som dom gjort sedan 1948, och samtidigt förhandla om "fredsvillkoren". Den förhandlingen lär inte vara avklarad på en kafferast. Man har konfliktat i området sedan 1948, alltså i 62 år. Kanske kan förhandlingarna klaras av på halva den tiden. Då är jag död sedan länge, men kanske kan sönerna J1/J2 bevaka mitt filantropiska intresse i frågan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback