Carl Bildt

Jag har aldrig träffat Carl Bildt. Jag har träffat många politiker - inte så många från elitdivision, men i alla fall några. Dom allra flesta är rätt så sympatiska i det lilla sällskapet, när inte varje ord måste vägas på guldvåg.

Carl Bildt föddes i Halmstad 1949, han är inne på sitt tredje äktenskap och är sonsons sonson, till en tidigare statsminister Gillis Bildt (1820-1894). Även om mina sympatier för det moderata anhanget är begränsade, kunde jag nog förstå och gilla Reinfelts val av Bildt som utrikesminister.

Över tid har jag nog ändrat uppfattning om utrikesminister Carl Bildt, från lite nördaktigt och fjompig till helt okej. Visserligen baserar jag min uppfattning bara på den bild media målat av honom - men på något sätt förmedlar han ändå nån form av trovärdighet, sina skorrande R och bristande sångröst - till trots! Hans moderata störning verkar förhållandevis modest.

140024-6

Därför blir jag besviken hur han hanterar f statsekreteraren Lars Danielssons anställningsvillkor. Danielsson verkar ha en anställning på UD,  men får ingen lön och inga arbetsuppgifter. Det är ju ren skandal.

Jag har ingen som helst anledning att försvara Lars Danielsson, varför skulle jag göra det. Hela sosseregeringen klantade ju till Tsunami-frågan, värre än värst. Men Danielsson har ju inte gjort något brottsligt. Han skyddar någon, det är klart, sannolikt är det f statsministern, men det var ju hans jobb!

Bildt verkar nu politiskt, utan stöd i lag/förordning eller annan praxis -  vilja straffa sossarna och Lars Danielsson, trots att det finns glasklara statliga regler för återgång i arbete efter tjänstledighet. Det  finns anställningsavtal, praxis och tillämpliga kollektivavtal.

Det är ju synd att Carl Bildt fortfarande verkar vara nörd  och klantskalle, egenskaper  man trodde han växt ifrån!

Min enkla uppmaning  till Carl Bildt är, sätt Danielsson i jobb precis som  regelverket föreskriver. Sluta upp och fjanta, försök bli vuxen och uppträd som den statsman du vill vara.

Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Han kanske egentligen är en riktig moderatkärring, i själva verket.

Postat av: Anki

En gång i tiden var Bildt statsminister. Då var vår son riktigt liten. Sonen hade förstås sett Bildt på TV många gånger. När vi vid något tillfälle nämnde statsministerns namn tittade sonen frågande på oss och undrade:"Finns Carl Bildt på riktigt?" Han trodde alltså att allt på TV var påhittat. Och jag som , helt i onödan, hade oroat mig för att han kunde ha sett något olämpligt och farligt på TV. Ingen risk med den inställningen.

2006-12-03 @ 18:48:56
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Gunnel

Politiker...det är samma skrot och korn...

2006-12-03 @ 21:30:55
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: Sylvia

Håller fullständigt med dig om Bildts agerande när det gäller Danielsson.
Annars tycker jag att det är svårt att få grepp om honom. Han är så diplomatisk att han blir diffus.

2006-12-04 @ 08:37:58
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Anki

Ursäkta mig. Det här hör inte till ämnet egentligen. Jo, möjligen att Calle också varit ordningsman. Men så här är det: när man går in på Bloggportalen och ser din blogg där i presentationen, så kan man inte komma till din blogg därifrån. Adressen har blivit felvänd. Jag tänkte bara om någon vill rösta på dig, efter att ha läst din blogg, så blir det svårare att hitta dit. Tack för ordet.
Ha det!

2006-12-07 @ 18:03:43
URL: http://ankitankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback