Kay Pollak

Jag kollad lite på Kay Pollaks succefilm, från 2004 - Så som i himmelen, på dumburken igår. Filmen handlar om en världsberömd dirigent (Michael Nyqvist) som efter många framgångsrika år, återvänder hem, och då tar hand om den lokala kyrkokören.

Då slår det mig att jag träffat Kay Pollak, det är visserligen mer än 10 år sedan,  men ändå.

Han gör ju inte film så ofta, däremellan är han ute och föreläser, oftast på temat, självkänndedom, personlig utveckling, kommunikation mm - och det var i ett sådant sammanhang vi träffades, i en paus.

140024-12


Man kan säga vad man vill om Pollak, men han har - tror jag i alla fall, vanligtvis - mycket  energi och han gestaltar det han vill säga, rätt så övertygande. Själv har jag jättesvårt för den här formen av new age influerade lösningar. Jag är - som bekant - skeptisk mot det mesta.

Han är rätt lång och gänglig, jämfört med mina modesta 175 cm, lätt att prata med och vettig i det stora hela. Jag kom ihåg att jag frågade, hur han gjorde när han inte hade den energi som egentligen behövs för att föreläsningen eller utbildningen ska fungera på avsett sätt. Den kräver nog att Pollaks egen person, bär konceptet på sina axlar för att det överhuvudtaget ska funka. Innehållsmässigt förefaller konceptet aningen svajigt!

Jag kommer inte riktigt ihåg vad han svarade - men jag tror att han sa nånting i stil med att han inte kunde prestera maximalt jämt, utan det gällde att göra det bästa av det som händer, när det händer. Vilket  verkar vara en klok och realistisk livshållning.

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Kay Pollack gillar jag. Under en period i mitt liv med stora svårigheter fick jag mycket hjälp av hans föredrag och skrifter. Allt svalde jag väl inte, men det där att själv ta ansvar för det som händer och se att man själv är med o skapar de situationer man hamnar i kändes rätt för mig. Det är allt för många som fastnar i offerrollen - det är alla andras fel - om det inte vore för chefen, om jag hade lite mera pengar, om inte hon/han var så omöjlig o s v.

Postat av: Anki

Då är det nog dig han berättar om. Kay berättar nämligen att en man som ser mycket skeptisk ut, kommer fram till honom under pausen och vill prata.

Jag har använt mig av boken och filmen "Att växa genom möten" i arbetet, på personalutbildning, och det har varit mycket uppskattat.

2006-12-31 @ 10:35:23
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Gunnel

GOTT NYTT ÅR på dig och din käresta!!
Du får den stora äran att få ett inlägg av mig. Är på blixtvisit hos jäntan (vi ska iväg på agility) och passar på att läsa runt bland mina bloggvänner.
Vad det gäller Kaj så är jag en av hans fans. Jag har varit på två föreläsningar som han har hållt i och jag har varit helt uppfylld inom mig. Men det är oftast så att många av oss sägar "varför var inte min äkta hälft med?". Det vore nog nyttigt. Jag är värdelös att berätta och få fram det "braiga" i föreläsningarna. Jag har varit och lyssnat på en hel del föreläsare (via jobbet) fast ingen mer än Kaj har det där lilla förnurliga småskrattet.
Ha det nu så gott så kanske vi syns här i bloggvärlden om ca 2 veckor (har jag tur blir det tidigare).

2007-01-02 @ 17:52:06
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: sarah olofsson

jag skulle vilja gå på en utav Pollacks föreläsningar......men jag kan inte hitta någon..?
Kan ni tipsa mig?
mvh
sarah

2007-07-01 @ 15:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback