Cat Stevens

Jag har, personligen - aldrig träffat Cat Stevens. Däremot har jag en musikrelation med honom sedan det tidiga  -70 talet. Cat Stevens föddes 1948, han har svensk mamma och grekisk pappa.

Efter det han konverterade till Islam kring 1977 (då han tog namnet Yusuf Islam, tror jag), har det mest varit tyst om honom, nån enstaka come back finns väl, bl.a på en gala 1985. Men efter 70-talets glansår med klassiker som
  • Morning has broken
  • Can´t keep it in
  • Wild world
  • Moonshadow
har det i allt väsentligt varit tyst om honom och hans musik.

140024-3

Sen kommer, efter många år - kanske inte som en blixt från klar himmel, men ändå rätt oväntat, ett nytt album 2006 (An other cup) som känns genomarbetat med åtminstone två, tre riktigt bra låtar.

Rösten är väl inte lika stark  längre, och nån felton kanske kan höras emellanåt  - men glad blir jag att åren inte farit allt för hårt fram med denna musikikon. Det känns inte heller som han måste göra plattan för brödfödans skull.

Kommentarer
Postat av: Anki

Den har jag faktiskt inte lyssnat till. Men de gamla "Morning has broken" och "Moonshadow" tillhörde mina favoriter. Se där, nu kom ju ett litet inbäddat tips till dig, angående ett helt annat ärende!

Postat av: Gunnel

Hörde att Beatles har alldeles i dagarna...eller om det var inom snar framtid...släppt ut en ny skiva. Fast det var inte dom själva som fixade det den här gången. Var visst någon som har letat och rotat och hittat låtar som inte finns med på någon gammal vinylare. Kanske blir en storsäljare

2006-11-25 @ 18:53:09
URL: http://djurvannen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback