Hästhandel

Vi måste få svar var alla pengarna i bank- och finanskrisen tar vägen!

Vår egen Lehman Brothers (Carnegie) behöver låna 1 miljard (1.000 miljoner svenska kronor) för att säkra ett låneåtagande på samma summa till en stor kund (Mats O Sundqvist - finansmagnat i Jämtland, snart kanske fd magnat). Frånsett att jag aldrig kommer att befatta mig med Carnegie i framtiden, där finns också Skandia på min egen svarta lista, kan man kanske tycka att utlåning på 1 miljard är ganska mycket - även om man är rik, som Sundqvist. Det skulle vara kul att få veta vilka säkerheter som lämnades för miljardlånen såväl från Riksbankens som från Sundqvist.

Även om bankerna lånar pengar av varandra för att betalningssystemen ska fungera, utgår jag från att det även finns (har funnits) reella värden dvs pengar - som bytt ägare. Ingen ska inbilla mig att dessa rikedomsöverföringar har skett av slump!.  Vart har dessa pengar tagit vägen. Den frågan vill jag ha svar på! Följer vi pengarna får vi veta hur krisen uppstått och möjligen varför!

Bankerna förefaller vara som hästhandlare förr. Visserligen med vita skjortor och arbetandes i marmorpalats, men affärsetiken och strategierna verkar vara dom samma. Allting går att sälja med mördande reklam.

Det är åt helvete!
.

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Kan bara hålla med!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback