Säckgäng

Den moderata tokregeringen som avsätter 1.500 miljarder kronor till finans- och banksystemen, avser att begränsa rätten att ge feta avgångsvederlag och bonusar till de 5 ledande befattningshavarna i de finansföretag som omfattas av statens räddningspaket! Under galgen, kommer onekligen oväntade strategier från nyliberalerna, som inte vill ha några  statliga regleringar överhuvudtaget. Sent ska syndaren vakna.

Det vanliga människor - som du och jag -  har redan konstaterat, är att det inte går att ta ut miljadbelopp från uppdragsgivaren utan att det märks. Får jag nämna "brottslingar" i företagen Skandia, ABB (Barnevik) och krisbanken Carnegie.

Först tar banken Carnegie ut 1 miljard kronor  i bonusar till sian toppchefer m.fl. - sen ska staten rädda alltihopa genom att låna ut 5 miljarder. I min förkympta  värld fungerar inte det förhållningssättet. De som spekulerar borde stå för risken själva och inte ha staten som garant.

Carnegie borde naturligtvis ha tvingats i konkurs. Även Sparbanken om så skulle vara, bara mina sparpengar räddas. Det är inga problem för mig att flytta min internetdosa till en annan bank. Däremot vill jag inte släppa några pengar till finansjuppisarna på Carnegie. Det är ett säckgäng - med bakåtkammat fetslickat hår, som jag gärna är utan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback