Djungelns lag

M får ibland skämmas över mitt aparta beteende. Skämmas är väl kanske inte rätt ord, snarare blir hon bekymrad! Igår var det dags igen!

I samband med Göteborgsresan gick naturligtvis glasögonen sönder, det var ett fäste som spruckit, glasögonen kan användas, dom hänger lite, men inte kan lagas, nya "ögon" beställs, kostnad - ingen, garantijobb, nya bågar måste väljas.

Glada i hågen åker vi mot Sundsvalls centrum - eller downtown för den som gillar anglosaxiska uttryck - för besök hos optiker. Jag tycker det är rimligt att M är smakråd, eftersom hon får dras med mitt "nya ögonutseende"! Sedermera fick även J1 och I säga sin mening.

Det regelbundne läsaren vet ju att det ständigt pågår aktiviter i Sundsvall. Idag börjar den s.k. drakbåtsfestivalen som pågår i dagarna tre. Detta har fått till följd att halva fisktorget, som normalt härbärgerar parkerade bilar, är avstängt. Vi tar ändå gud i hågen, hoppas på det bästa - och åker ändå över den lilla bron, in på torget för att hitta en parkering.

M som har falkögon  ser genast en ledig parkeringsruta, som hon rekommenderar, visserligen måste vi ta en omväg eftersom det kortaste vägen är enkelriktad. När vi kommer runt och ska köra in i rutan kommer en bil i halvhög fart, trotsande förbudsskylten och kör in i den lediga rutan. Det kändes lite irriterande, men sådana smällar får man ta ibland.

Jag kollar runt, det finns inga andra parkeringar lediga. M ser mitt irriterade kroppsspråk och säger genast.

 

- Du går inte ut!

- Jag ska bara kolla trafikskylten, säger jag - öppnar dörren, går ut, slår igen bildörren.

 

Jag går de få stegen till skylten och ser tecknet för enkelriktat. Jag kan inte förneka att jag är lätt förbannad och går bort till mannen (men det hade lika gärna kunnat vara en kvinna), som stulit min parkering, och frågar om han var från Sundsvall. Det var han, sa han! Man hoppas ju att idioten är utomsocknes, och därmed ovetande om lokala förhållanden. Sen frågar jag om han sett förbudsskylten. Javisst, sa han! Han var nog förvånad över min fråga. Jag förklarade att jag var på väg in i den tomma parkeringsrutan, när han kom mot färdriktningen. Då säger mannen att han inte sett någon väntande bil, möjligen som en delförklaring till sin regelvidriga bilkörning. I samma veva blir en annan parkering ledig och jag går mot bilen och kör sedan in i denna lediga parkeringsrutan. Vi reder inte ut vad som är äpple och päron - typ! Och lika bra är väl det.

 

När jag kommer tillbaka till Puggen/bilen säger M, och skakar på huvudet ;

- Du förnekar dig aldrig.

- Jag ville bara höra om han sett förbudsskylten, sa jag, och fortsatte. Om han kör på det sättet kan han orsaka en olycka.

 

Fast egentligen handlar det om varför några ska åka på en räkmacka, men man måste ändå välja sina strider. Att köra mot enkelriktat och sen "låssas"  som om det regnar, imponerar inte direkt på mig. De svagsinta - typ jag - som följer de vanligaste trafikreglerna, får skylla sig själva. Han, felköraren (eller rättköraren enligt nya moderaternas terminologi) måste ha varit nyliberal körande under parollen" - skit i andra, ta för dig själv i alla lägen!

 

Jag är långt ifrån ofelbar, och har man otur blir man ihjälslagen på P-platsen. Så i någon mening kanske man bör sila mygg och svälja kameler.

 

Slut från Sundsvalls-stäppen där trafikdjungels lag råder (ibland)!

 

 


Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Hos oss är det jag som är pinsam och går till rätta med mänskligheten. Särskilt cyklister. Men med tanke på alla tokdårar som finns ute på stan borde man tänka sig för. Tycker Maken.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback