Paktföräldrar

Från man bjussa på lite julstämning. Det är väl inte direkt högkyrkligt. Särskilt många tomtar finns det kanske inte i Bibeln, möjligen nån. Om man vevar upp" kyrkan, spelar den - Stilla natt. Analogt - så det förslår!


I eftermiddag har jag julhandlat i Birsta. Där finns bl.a. IKEA, Coop, Apoteket kronan och Apoteket Röda Näsan. Det sistnmämnda besöktes inte. Det tar jag senare. Det är synd om all det goda drickat är slut, redan på fredag, eller lördag.


Inne på Coop, där jag handlade fanns en förbudsskylt som jag inte riktigt förstår. Får man inte väga grejorna, som man vill. Jag tror inte nån kan stoppa mig. Skyltens intentioner kan jag nog inte skylla på Allians-regeringen - även om det ligger nära till hands.


När man julhandlar är det bra med skåpbil. Några anväder begreppet kombi, men det korrekta uttrycket är skåpbil. Det sa i alla fall min pappa - Leon, och då måste det vara sant.

I radion är nog Nordgren i P1, bäst just nu. På TV har det utspelats stor dramatik på måndagarna klockan åtta. Det är då ett antal - som det beskrivs - bortskämda ungdomar ska lära sig lite vett. Jag såg inte de första avsnitten, jag har sett ungefär hälften, sista programmet var ikväll.

 

Det är en infernalisk dramaturgi som statstv´n satt i sjön. Det visar sig att, ungdomarna i det stora hela, verkar vara som ungdomar är mest (frånsett ett antal stolpskott). Själva programidén bygger på att det är föräldrarna som ska rösta ut barnen, vilket är som gjort för "pakter" a la Robinsson. och det är det som varit intressant att höra föräldrarna befängda resonemang, när man förklarar (bortförklarar) sin egen telnings tillkortakommanden. Det blev lite Flugorna herre känsla till slut. Dom bästa röstades ut, och tre utskott blev kvar till final.

 

Med paktledarna bet sig i tummen, eftersom alla medverkande föräldrar, deltog i den slutliga röstningen. Dom två föräldrar som paktat mest, var ovanligt fåordiga, dom insåg ju att klockan var slagen.

 

Exempel på bortförklaringar om egen gunstling. Visserligen gör hon/han inget, och håller sig undan, men han/hon är socialt kompetent. Och! Undrar jag! Snarare lat - säger jag. Snacka om bullshit! En annan flytta fokus övning, var när den bästa av dom alla röstades ut, då fick han skit för att han dels bakat, och dels själv plockat undan, diskat och städat. En av paktföräldrarna menade att det måste vara fel på något sätt - om han själv gjorde detta, medan paktförälderns telning, vilade sig i sköna sängen! Man häpnar.

 

Det är inte ungdomarna det är fel på, det är föräldrarna. Programmet fick fel titel. Borstämda ungdomar borde i stället vara: Korkade föräldrar.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback