Kölvatten

Det är fint i den svenska skärgården. Här har vi nyss lämnat Värtahamnen.  Nästan 30 grader varmt, kring nio, på kvällen. Solen blänker i kölvattnet.


Åboskärgården liknar den västerut. Den friskar på under hösten, och håller växtligheten i herrans tukt och förmaning. 


Vid bryggan i Korpo ligger en " flytande förmögenhet"! I anslutning till bryggan, vid hotellet, finns också en bra restaurang. En köttbit kostar kring 170 kr, en kycklingsallad cirka 120 och en mellanöl 40 spänn.


Vi var ute med båten (Botnia) dock inte ute på havet utan vi tuffade på i några mindre vikar i den inre skärgården.

Åbo  svenska teater vet jag inte mycket om. Den ligger i alla fall vid torget. På torget finns det handel av olika slag. Jag köpte ett par nya shorts till det facila priset av 145 kr. Vi fikade också. Jag drack kaffe och petade i mig en munk, för att hålla matchvikten. M åt glass.


Europa är en trevlig "båt", den åkte vi med, hem. Stor. Bilarna lastas i dubbla rader (på höjden). Särskilt trevlig är restaurangen i fören, med panoramautsikt och flera olika matval, allt efter plånbok, och tycke med smak. Vi hade ätit kinesmat under eftermiddagen i Turku (Åbo), nära ån (Aura) och nöjde oss därför med räkmackor,  med jättemycket räkor.

 

Det är lugnt i Sundsvall. Kvavt i natt, regn i luften


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback