Metonymi


Det är full vinter på tundran. Fint som fán, minus sex klockan sex. Plommonträdet är delvis översnöat.



Under en längre tid har jag irriterat mig på högerpartiets "våldtäkt" - inte bara på på underklassen, sjuka, arbetslösa och allmänt fattiga - utan också på språket. Dom använder hela tiden glidande begrepp, för att flytta fokus från det verkliga skeendet, som t.ex. är att minska skatter för dom som tjänar bäst. För det kan dom ju inte säga rakt av! Tidigare använde dom ett U-ord, men det gör dom inte så ofta nu, och om det används så har det fått en ny innebörd, eftersom den gamla innebörden inte funkar längre. Underklassen har fått det sämre, det kan man inte prata bort, tycker jag, men uppenbarligen lyckas dom rätt så bra med det konststycket. 

Denna högerkonservativa, förledande användning av språket, liknar jag vid det retoriska begreppet metonymi (fast inte riktigt, inte säker på stavningen heller). Egentligen borde Reinfeldt och Borg ställas inför domstol för plundring av våra gemensamma tillgångar. Men först borde dom ha en fetsmäll på högernäsan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback