Oreda i vapenfabriken

Jag har fallit till föga och skriver ibland på facebook, den som vill ha addressen får höra av sig på lämpligt sätt. Dagen inlägg.
 
Med Regeringen (nåja) goda minne hjälper svenska myndigheten Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) Saudiarabien att planera bygget av en missilfabrik. Projektet har pågått sedan 2007 under stark sekretess. När regeringen fick kalla fötter 2008 bildade FOI ett bulvanbolag, som skulle hantera affären, utan insyn från kreti och pleti! När FOI´s generaldirektör konfronteras med uppgifterna förenekar han alltihopa. Det var dumt gjort av honom!

Reinfeldt hänvisar till sekretess och säger att det såssornas fel, eftersom avtalet ingicks 2005. Må så vara, men jag tror knappast att den förrförra regeringen ville bedriva affären genom ett bulvanföretag. Jag är dessutom övertygad om att avtalet 2005 inte reglerade affären i detalj.

Med stor sannolikhet ligger såväl det politiska som juridiska ansvaret på regeringen, som förefaller ha en häpnadsväckande hantering av frågan, rent skandalös, redan vid 10% sanningshalt! Är den helt sann, har jag svårt att tro att regeringen kan sitta kvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback